העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> פוסטרים מכנס העמותה >> הטיפול בילד הסומטי – החיוניות של הטיפול הרגשי לצד הטיפול הפיזי

הטיפול בילד הסומטי – החיוניות של הטיפול הרגשי לצד הטיפול הפיזי

 
מטרה: להדגים את הקשר והחיוניות של הטיפול הרגשי, דרך הצגת מקרה של ילד עם מחלה סומאטית, שטופל מגיל שנה עד גיל 6.
 
שיטה: הצגת מקרה בציר הזמן באופן ויזואלי.  מוצגת ההתפתחות והאירועים על ידי מעקב לאחר 3 צירי התערבות: הרפואי, הטיפול הפיזיותראפי, הטיפול הפסיכולוגי, ו- 3 צירים של מעקב אחרי המקרה: מצבי חיים של הילד, המצב הרגשי של האם והמשפחה, ושל הילד.  
 
סיכום:  הטיפול הפסיכולוגי של ילד זה ומשפחתו היה ומהווה כעת, חלק אינטגראלי והכרחי בטיפול. הטיפול הפסיכולוגי היה לעיתים קריטי כדי לאפשר את הטיפול הפיזיולוגי.  פעם לאחר פעם הוא עורר את כוחות החיים של הילד, אשר היה עליהם לעיתים איום, וכך אפשר התמודדות טובה עם המחלה.
 
הטיפול הרגשי היווה תמיכה וסביבה לעיבוד הקשיים התפקודיים והרגשיים של האם והמשפחה, בהתמודדותם עם ילד חולה הגדל בבית. 
    -אבל
    -פחד לעתיד
    - האשמה עצמית
    - כעס, כנגד המערכת הרפואית והסוציאלית
    - בידוד
    - צרכי שני הילדים
 
הטיפול ניתן לילד במינונים ושיטות שונות במשך השנים.  מגיל שנה עד 3 שנים, הטיפול הרגשי הועבר בשילוב עם הטיפול הפיזיותרפי, באותה שעה, ולא שבועי.  סביב גיל 4, הטיפול הרגשי נהיה שבועי, והתקיים לצד הטיפול הפיזיותרפי, שנוסף אליו גם טיפול OT לצרכיו ההתפתחותיים. הטיפול הרגשי נתן מקום לקונפליקטים הפנימיים של הילד, של האם, האחות, צוות הגן והסיעות, כל אלה בשילוב אחד עם השני, ועם טיפול הרפואי והפיזיותרפויתי. 
 
המלצות לעתיד:  חלק מנושאים אלה טרם עובדו בצורה מלאה, למרות התרומה הברורה של הטיפול הפסיכולוגי.  בנוסף, המצב הפיזי ימשיך להשתנות, והמצב הרגשי ישפיע באופן ברור על המצב הפיזי.
 
מטרות להמשך טיפול:
  1. חידוש כוחות החיים, מול כל אתגר התפתחותי, שיבוא.
  2. טיפול בנושא המשקל של הילד. זה נושא עם משמעות ישירה לבריאותו הפיזית.
  3. טיפול בנושא של אי מוכנות הילד להשתמש במשעל: התנגדות הילד והקושי האימהי לעמוד על כך.  לנושא זה אף השלכות ישירות על בריאותו הפיזית.
  4. המשך תמיכה לילד ולמשפחה
  5. עיבוד נושאים המשפיעים על כל בני המשפחה: הילד, האם, האב, האחות. 
 
פולה ג'ו סילברשטיין-מלמד
פסיכולוגית התפתחותית
המכון לנוירולוגיה והתפתחות הילד של שרותי בריאות כללית,
מחוז חיפה והגליל המערבי
נובמבר, 2012
 
תודות מיוחדות לילד מיוחד זה, אמו, ולצוות של הפיזיותרפיסטים של המכון, אשר דרשו שילוב של טיפול רגשי ליד הטיפול הפיזיולוגי, ועמם עבדתי בעבודת צוות קרובה.
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD