העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס "תחת קורת גג אחת" 2014 >> תקצירים ומצגות >> תוכניות במסגרת שיקום >> "המשחק המותאם "–מהגיל הרך ועד הגיל הבוגר, בקרב תלמידים עם שיתוק מוחין

"המשחק המותאם "–מהגיל הרך ועד הגיל הבוגר,

בקרב תלמידים עם שיתוק מוחין


מירה יעקובי 

מטרת המחקר-
מטרת ההרצאה: לתאר את חשיבות "המשחק המותאם" מהגיל הרך ועד הגיל הבוגר בקרב תלמידים עם שיתוק מוחין, ברמות קוגנטיביות שונות.
 
רקע-
"משחק הוא פעילות כיפית, מהנה, המותאמת ליכולתו של האדם ומהווה אתגר בר השגה" (Kuhanek et al, 2010).  קיימת הסכמה בקרב החוקרים והמטפלים השונים בספרות שמשחק הוא העיסוק ההתפתחותי, המרכזי בקרב ילדים. לילדים עם מוגבלות יש צורך ורצון לשחק, הם עוברים את שלבי המשחק באופן דומה לבני גילם אך מאוחר יותר ובתדירות נמוכה יותר (Gowen et al, 1992). אולם מה קורה בגיל הבוגר יותר? האם ה"משחק" עדיין רלוונטי ומהווה עיסוק משמעותי?
בגיל הבוגר יותר (12-18 שנים). מוקדי הטיפול משתנים, מושם דגש יותר על הישגים לימודיים, הכנה לחיים מחוץ לבית הספר ולבית ההורים, תעסוקה, פעילויות פנאי ושמירה על כושר גופני. (רוזנבאום פ, רוזנבלום ל, 2013). ממחקרים בנושא  "השתתפות" עולה שילדים ומתבגרים עם מוגבלות מוטורית מבלים בעיקר בצפייה בטלוויזיה או בפעילות מחשב, בקרב בני משפחתם ולא עם ילדים אחרים (Shikako-Thomas et al,  2008). השתתפותם החברתית נמוכה משל מתבגרים ללא מוגבלויות (King, et al, 2010) המשחק כבר אינו מוקד טיפול מרכזי אם כך, אך עדיין יכול להוות אמצעי לתעסוקה והנאה בשעות הפנאי.
 
שיטות-
למרפאה בעיסוק אתגר ייחודי ויצירתי בהנגשת המשחק עבור ילדים עם שיתוק מוחין. בהרצאה יודגמו ע"י תמונות, משחקים שונים לילדים צעירים שחלקם הוכנו במש"י, הכוללים התאמות פיזיות שונות המתייחסות לפרמטרים כמו: גודל חלקי המשחק, ייצוב המשחק , עזרי אחיזה.
כמו כן הרצאה זו תציג בעזרת סרטונים קבוצת משחק  בכיתת בנות בגילאי 15-17 שנים בעלות שיתוק מוחין וקשיים קוגניטיביים. יתוארו השיקולים בבחירת המשחקים הספציפיים עבורם וכן ההתאמות הפיזיות שנעשו כמו: מתקנים להנחת קלפים, שינוי גודל חפצי המשחק או התאמות קוגנטיביות כמו: צמצום השימוש בקלפים מיוחדים והנמכת רמת המשחק.
 
תוצאות-
לאורך שנת הלימודים הפכה קבוצת המשחק לקבוצה חברתית מהנה ומשמעותית עבור הבנות, הקבוצה תועדה בסרטונים והוצגה במפגש לאימהות כדי לשתף , לחבר ולחשוף אותן למשחקים שונים ולאפשרויות למשחק בשעות הפנאי בבית.
התלמידות דווחו על קניית משחקים עבורם ע"י ההורים. וההורים דווחו שהמשחק הפך למשמעותי בשעות הפנאי והעניק מענה מסוים לבעיית השעמום וחוסר המעש בשעות אחר הצהריים בבית.
 
מסקנות-
 המשחק חשוב ורלוונטי בגיל הרך ואף בגיל הבוגר יותר.
ילדים עם שיתוק מוחין זקוקים להתאמות במשחק כדי לממש את רצונם ויכולתם הפיזית והקוגנטיבית לשחק. הוריהם זקוקים להדרכה כדי להשתמש במשחק המותאם בשעות הפנאי בבית. 
למרפאה בעיסוק אתגר ייחודי ויצירתי בהנגשת המשחק על ידי התאמות פיזיות או קוגנטיביות , 
 "השמיים הם הגבול לדמיון..."
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD