העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס "תחת קורת גג אחת" 2014 >> תקצירים ומצגות >> התערבות מוטורית בילדים עם שיתוק מוחי >> העיסוק בבוצ'ה, ענף ספורט, עבור ילדים עם מוגבלויות מורכבות במסגרת בית ספרית

העיסוק בבוצ'ה, ענף ספורט, עבור ילדים עם

מוגבלויות מורכבות במסגרת בית ספרית


שירה פטל, אינה פרקש, טובה סימון

מטרת המחקר-
הצגת העיסוק בספורט הבוצ'ה בבית ספר לחנ"מ בבית איזי שפירא.
 
רקע-
בבית הספר ב"בית איזי שפירא"  אנו עובדים עם ילדים עם מגוון מוגבלויות התפתחותיות- שכליות ומוטוריות. אנו מייחסים חשיבות רבה לפעילות גופנית ומתעסקים כבר במשך מספר שנים רבות בפעילות הידרותרפויטית בבריכה הטיפולית וברכיבה על אופניים. השנה נכנסנו לענף פעילות ספורטיבית חדש במסגרת הספיישל אולימפיקס- משחקי בוצ'ה.
משחק הבוצ'ה הינו משחק קבוצתי תחרותי ובמסגרת תחרויות ה"ספיישל אולימפיקס" קיימות התאמות רבות למשתתפים עם מגוון רחב של צרכים מיוחדים, החל מהתאמות פיזיות וכלה בהתאמת הדרישות הקוגניטיביות. 
בארץ משחקים בבוצ'ה בעיקר מבוגרים עם צרכים מיוחדים במסגרות הספיישל אולימפיקס והפארא-אולימפיקס. 
 
שיטות-
קבוצה המונה 10 תלמידים בגילאי 8-12 בעלי מוגבלויות מורכבות שונות (CP, תסמונת קוסטף, מוגבלות שכלית התפתחותית) הלומדים במרכז לחינוך מיוחד בבית איזי שפירא. התלמידים השתתפו במשך שנת הלימודים תשע"ד בשיעור בוצ'ה שהועבר ע"י מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית ומורה לחינוך גופני אחת לשבוע במשך שעה. נערך מעקב איכותי אחר מדדים שונים: שיתוף פעולה, כוונה לדיוק, ויסות כח זריקה, תנוחת זריקה, הבנת מושגים (קרוב ורחוק, חזק וחלש). בנוסף נרשמו הערות בנוגע להבנת ניצחון והפסד, אינטראקציה חברתית בקבוצה וכו'.
 
תוצאות-
ניכר שיפור במדדים שנבדקו אצל כל המשתתפים. בנוסף התגבשה קבוצה חברתית חוצת גילאים, אבחנות וכיתות אם. האפשרויות הרבות להתאמת הבוצ'ה למשתתף איפשרה גם לתלמידים בעלי מוגבלות מוטורית קשה וגם לתלמידים בעלי קשיים קוגניטיביים והתנהגותיים משמעותיים להשתתף בתחרות רשמית ולנצח.
 
מסקנות-
קבוצת ספורט מאפשרת שיפור מרכיבי תפקוד ספציפיים ותורמת להגברת ההשתתפות. בוצ'ה הינו ספורט המתאים ביותר לתלמידים בעלי מוגבלויות מורכבות. מומלץ ליישמו במסגרות נוספות לאוכלוסיות אלה.
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD