העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס "תחת קורת גג אחת" 2014 >> תקצירים ומצגות >> עולמינו הפנימי לאורך שנות הילדות >> הקשר בין מידת התאמת מזג הילד לציפיות הוריו לבין השתתפות בחיי היום-יום אצל ילדי גן

הקשר בין מידת התאמת מזג הילד לציפיות הוריו לבין

השתתפות בחיי היום-יום אצל ילדי גן


יהודית דרורי, ד"ר אורית ברט, ד"ר איילת הלוי

מטרת המחקר-
מטרת המחקר הינה לבחון את הקשר בין מידת התאמת מזג  הילד לציפיות הוריו (goodness of fit) לבין השתתפותו בחיי היום יום
 
רקע-
ילדים מופנים לקבלת טיפול בריפוי בעיסוק בשל מגבלה בהשתתפותם בחיי היום-יום. מטרת העל בטיפול בריפוי בעיסוק היא קידום ההשתתפות במארג החיים. בגישה טיפולית ממוקדת לקוח מדידת השתתפות הילד וזיהוי הגורמים המשפיעים על השתתפותו הינם שלב ראשון והכרחי בהתערבות טיפולית. המושג "השתתפות" הינו חדשני ולכן יש צורך לחקור את הגורמים השונים המשפיעים על השתתפותם של ילדים. בין גורמים אלו קיימת התייחסות לגורמים סביבתיים ולגורמי הילד כמו מיומנויות וכישורים סנסומוטוריים, אך מעט מחקרים בלבד התמקדו בתחום האפקטיבי של הילד. בסקירת הספרות המחקרית  נמצאו מעט מחקרים בלבד אשר בוחנים את מזג הילד כגורם שעשוי להשפיע על השתתפותו בחיי היום יום
 
שיטות-
אוכלוסיית המחקר כללה 56 ילדים בגילאי 4 עד 6 שנים. קבוצת המחקר כללה 26 ילדים המטופלים בריפוי בעיסוק ביחידה להתפתחות הילד. קבוצת הביקורת כללה 30 ילדים שאינם מטופלים בריפוי בעיסוק. 
למשתתפי המחקר הועברו שאלון ה-CPQ  להערכת השתתפות הילד, שאלון הPSQ - להערכת מיומנויות הביצוע של הילד ושאלון הCBQ- (גרסה מקוצרת), שהועבר פעמיים, פעם להערכת מזג הילד ופעם להערכת ציפיות הוריו.
 
תוצאות-
מדדי ההשתתפות ומיומנויות הביצוע של קבוצת המחקר המקבלת טיפול בריפוי בעיסוק נמצאו נמוכים מאלו של   קבוצת הביקורת. כמו כן נמצא קשר בין מיומנויות תקשורת לאפקט שלילי, ובין שליטה הכרוכה במאמץ לבין הנאת הילד מההשתתפות , שביעות רצון ההורה מההשתתפות והמיומנויות המוטוריות של הילד. 
בנוסף נמצא קשר בין מידת התאמת מזג הילד לציפיות ההורים לבין מיומנויות הארגון של הילד. 
השתתפות הילד הוסברה בעיקר על ידי מיומנויות הארגון של הילד ולא על פי קווי המזג .
 
מסקנות-
מיומנויות הילד הם המנבאות את ההשתתפות של ילדים בגיל 4-6 שנים. קווי המזג של הילד ומידת ה GOODNESS OF FIT לא נמצאו כמסבירים את השתתפות הילדים עם וללא קשיים התפתחותיים מתונים.
 
Bookmark and Share
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD