העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 9 היי טק טיפולי >> השימושיות של הסביבה התפקודית המדומה בקרב מתבגרים עם מוגבלות שכלית

השימושיות של הסביבה התפקודית המדומה Meal Maker

בקרב מתבגרים עם מוגבלות שכלית
THE USABILITY OF A FUNCTIONAL VIRTUAL MEAL MAKER ENVIRONMENT AMONG ADOLESCENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITY
מאת: אמאני אבו אחמד
בהנחיית: פרופ' תמר וייס
By: Amani Abu-Ahmad
Supervised by:   Prof. Tamar Weiss
אוניברסיטת חיפה, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, החוג לריפוי בעיסוק.

הקדמה:
בשנים האחרונות גבר השימוש בטכנולוגיה של מציאות מדומה ומחקרים מציגים את הפוטנציאל של הטכנולוגיה לשמש ככלי הערכה והתערבות בשיקום. בספרות קיים מספר מצומצם של מחקרים הבודקים את השימוש ומאפייני חווית ההתנסות בטכנולוגיה זו בקרב אוכלוסיות עם מוגבלות שכלית, המדגישים את חשיבותה כמאפשרת תרגול ולמידה בסביבות המדמות את הסביבה הטבעית.
המטבח המדומה (Meal Maker) הנו סביבה חדשה, אשר פותחה בפלטפורמת הקרנת וידיאו של מערכת ה- IREX, המאפשרת השתתפות במשימה תפקודית של הכנת ארוחה, ונמצאה כחוויתית, מהנה, ושימושית בקרב ילדים טיפוסיים, וילדים עם צרכים מיוחדים כגון שיתוק מוחין. 
מטרת המחקר הנוכחי היתה לחקור את השימושיות של המטבח המדומה בקרב מתבגרים עם מוגבלויות שכליות, על מנת להרחיב את הרפרטואר של כלי ההערכה והטיפול ולעודד השתתפותם בעיסוקים יומיומיים משמעותיים.

שיטה וחומרים:
במחקר השתתפו 25 מתבגרים המאובחנים עם מוגבלות שכלית בינונית (17 בנים,8 בנות) בגילאי 12-19 שנים, הלומדים בבית ספר לחינוך מיוחד במגזר הערבי. כל משתתף הוזמן לשתי פגישות בהן התנסו בסביבת המטבח המדומה ובסביבות נוספות של מערכת ה- IREX (הסופרמרקט המדומה, משחק ציפורים וכדורים, וכדורגל). לאחר ההתנסות בכל סביבה המשתתפים מילאו שאלוני נוכחות ומשוב, וסולם מאמץ נתפס בהדרכת החוקרת.

תוצאות:
ממצאי המחקר הציגו רמות גבוהות ביותר של הנאה ותחושת נוכחות בזמן ההתנסות במטבח המדומה, ללא הבדלים מובהקים בין הסביבות; רמות גבוהות של נוחות ללא הבדל מובהק בין המטבח המדומה לבין הסופרמקט או המשחק ציפורים וכדורים, לעומת הבדל מובהק במשחק כדורגל; רמת המאמץ הנצפה נמצאה נמוכה באופן מובהק במטבח המדומה לעומת המשחק כדורגל וציפורים וכדורים, ללא הבדל מובהק בסופרמרקט המדומה; אחוז ההצלחה במטבח המדומה נמצא כגבוה ביותר באופן מובהק מאלה שהודגמו בסביבות האחרות, ללא הבדל מובהק בזמן הכללי להשלמת המשימה במטבח ובסופרמרקט המדומים; לא נמצא קשר מובהק באחוז ההצלחה בין המטבח המדומה לבין הסביבות האחרות, או בזמן הכללי להשלמת המשימה במטבח ובסופרמרקט המדומים; לא נמצא קשר מובהק בין גיל לבין מדדי הביצוע בסביבות המדומות.
מסקנות:
ממצאי המחקר תומכים בשילובה של מערכת ה- IREX, ובשימושיות של המטבח המדומה בקרב מתבגרים עם מוגבלות שכלית, ומדגישים את יכולתה לספק הזדמנות ליישום התערבות טיפולית בדרך טבעית, תפקודית, משמעותית, מהנה, וממריצה, שמטרתה להגביר ההשתתפותם בעיסוקים יומיומיים.
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD