העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס "תחת קורת גג אחת" 2014 >> תקצירים ומצגות >> תוכניות במסגרת שיקום >> טיפול התפתחותי שיקומי ברחבת משחק בלב מחלקת שיקום נשימתי

טיפול התפתחותי שיקומי ברחבת משחק בלב מחלקת

שיקום נשימתי


עפרה גינת, עדי ישראל גדדי, דר' אליעזר בארי

מטרת המחקר-
לבחון את התרומה של רחבה טיפולית שיקומית והתפתחותית, לתינוקות ופעוטות המאושפזים במחלקה לשיקום נשימתי, הדוגלת בגישת טיפול המשלבת מטרות מוטוריות, תקשורתיות ופסיכוסוציאליות ומעודדת השתתפות והעצמת ההורים בטיפול בילד
 
רקע-
במחלקה הנשימתית באלי"ן כ- 19 מיטות אשפוז בהן מאושפזים ילדים ופעוטות מתחת לגיל  4 שנים לתקופות זמן ממושכות. שילוב של גיל צעיר ומשך אשפוז ארוך עלול לגרום ל'תסמונת האשפוז', תסמונת המאופיינת בעליה ניכרת של סימפטומים רגשיים והיפראקטיביים אצל ילדים צעירים מגיל 8 שנים בעקבות אשפוז ארוך. כמו כן, אמותיהם של הילדים נמצאות בסיכון גבוה ל'הפרעת דחק פוסט-טראומטית'  וכי הסיכון לתופעות פסיכיאטריות אצל האם עולה ככל שמשך האשפוז ארוך יותר.  לפעילות המדמה שיגרה, מחוץ למיטת האשפוז, נמצאה השפעה ממזערת להופעת תסמינים אלו.
 
שיטות-
מאפריל 2013 החל פרויקט בו בוטלה מערכת שעות טיפולים פרטניים לילדים ובמקומה  נפתחה – "רחבת המשחק השיקומית" בה שוהים הילדים עם הוריהם במהלך הבוקר כולו. במהלך שעות הפעילות ברחבה הילדים זוכים לטיפולים ההתפתחותיים, השיקומיים והחברתיים תוך משחק ופעילות. ההורים שותפים לטיפול ולמשחק וזוכים להדרכה להמשך הפעילות עם הילד מכלל המטפלים השיקומיים-התפתחותיים.
 
תוצאות-
מודל הפעילות  ברחבה יצר סדר יום דמוי מעון שיקומי בו מתרחשת פעילות משולבת ומרוכזת ולאחריה שינה מרוכזת. הפעילות השיקומית נמשכת לאורך היום ואינה בנקודת זמן מסוימת. כתוצאה מהפעילות במודל זה פחת משך הזמן הממוצע של שהות הילדים במיטה. כל מטפל שיקומי- פיזיותרפיסט, מרפא בעיסוק, קלינאי תקשורת, מקבל מבט כוללני על הילד ועל מטרות השיקום שלו ומצליח ליישם אותן באופן מקביל ברחבת המשחק.
(יתרון המודל קיים גם בהיבט המנהלי). מודל העבודה החדש הרחיב את שיתוף הפעולה בין המטפלים השונים ובין המטפלים וההורים והרחיב את נפח הטיפול הניתן לילדים עם הצוות הקיים. 
 
מסקנות-
 המודל החדש- מרחיב את תפיסת השיקום של ילדים מונשמים כרונית. המודל מדגיש סדר יום  המשלב בתוכו מטרות שיקומיות, משחק ותנועה מתוך ראיה כוללנית של הילד. בנוסף, השינוי מביא למעורבות של הורה פעיל, הלומד, מכיר את הילד, ושותף פעיל בתהליך השיקום.
 
Bookmark and Share
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD