העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס "תחת קורת גג אחת" 2014 >> תקצירים ומצגות >> תוכניות במסגרת שיקום >> כוחות חבויים, היבטים רגשיים בעבודתם של מטפלים בפעוטות עם נכות התפתחותית או מחלה מתמשכת

כוחות חבויים, היבטים רגשיים בעבודתם של מטפלים

בפעוטות עם נכות התפתחותית או מחלה מתמשכת


יצחק הירשברג
 
עבודה עם פעוטות עם נכות התפתחותית או מחלה כרונית, היא משימה מורכבת, מקצועית ורגשית. אנשי המקצוע  המטפלים בשיקום ובחינוך פעוטות אלו, צריכים לשאת מציאות שיש בה עירפול רב וחוסר ידיעה. היות וגם אם קיימת אבחנה, הרי שבשלב זה לא ברורה כלל מידת הפגיעה. בנוסף על המטפלים לשאת גם את החרדה והדאגה שהפעוט מעלה אצל הוריו, ואת  ההשלכות והציפיות שלהם ממנו. 
 
מטרת ההרצאה היא להצביע על ההיבטים הרגשיים המלווים ומעורבים בעבודה המקצועית עם פעוטות אלו, היבטים או כוחות הקיימים ומשפיעים, תהיה זו התערבות שיקומית, תפקודית או חינוכית. נראה את חשיבות ההכרה בהיבטים אלו, אצל פעוטות פגועים כל כך, ונציע דרכי התערבות שלוקחות בחשבון את הכוחות החבויים הללו שהופכים לגלויים רק עם ההכרה בקיומם. 
 
אנשי מקצוע שצריכים להתמודד עם מציאות מורכבת ועמומה שכזו, ינסו לאמץ לעצמם דרכי התמודדות שיאפשרו להם לתכנן ולפעול. כך למשל הם יתרכזו בבניית תכנית תפקודית מותאמת לפעוט, עם מטלות ויעדים ברורים, וכל יהבם יהיה לממש את היעדים הללו, זו תכלית עבודתם. בגישה זו לכל איש צוות או לכל מקצוע, פיסה אחת עם גבולות ברורים בתצריף הכולל של הפעוט, המטרה היא להשיג התקדמות. לכן התנהגותו של הפעוט, האם הוא משתף פעולה או מתנגד, מוערכת בעיקר כתורמת או כפוגמת בהתקדמות. באופן דומה מוערך גם שיתוף הפעולה והיחס של ההורים. המטפל מאפשר לעצמו כך מרחב פעולה תכליתי, בתחום שהוא אמון עליו, והוא יכול לקדם את הפעוט ספציפית. גישה זו דומה במידה רבה לגישה רפואית ''כירורגית'', ממוקדת מאוד ויש לה יתרונות והצלחות לא מבוטלות. 
 
תפיסה אחרת מנסה להתמודד עם המציאות המורכבת הזו, היא גישה הטוענת שלפעוטות מורכבים דרושה התערבות רחבה ומורכבת. גישה כזו רואה את הצורך בהתייחסות פרטנית אבל כוללת, התערבות שלוקחת בחשבון את התחום הקוגנטיבי, הפזיולוגי והרגשי של הפעוט ואתם גם את הקשר שלו עם ההורים ועם הדמויות המטפלות. גישה זו מתייחסת לפעוט כיישות שיש לה עצמי שהולך ונבנה גם הוא בשלב ראשוני זה של חייו. יישות שיש לה יחסים עם הסביבה. הילד פועל להיות עצמי נפרד ובעל יכולת ושליטה- mastery, על עצמו, גם אם תפקודו והבנתו מוגבלים.  בבסיס גישה זו ישנה ההבנה שבחדרי הטיפול השונים, בנוסף לדרמה המקצועית, שיקומית תפקודית, מתרחשת דרמה רגשית, שאותה מבטא הפעוט בהתנהגותו ובאוירה שהוא משרה. על המטפל להכיר בכוחות חבויים אלו, ולבצע את תחום התמחותו הספציפי מתוך התייחסות לדרמה זו. 
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...