שיבושי היגוי ודיבור לא ברור בקרב ילדים- קצת סדר בעניינים…

שיבושי היגוי ודיבור לא ברור הינם תופעה שכיחה בקרב ילדים, ננסה לעשות קצת סדר ולהסביר מתי השיבושים הם בגדר הנורמה ומתי כדאי לפנות לקלינאי תקשורת.

טופז אגוז ליבשטיין
גב' טופז אגוז ליבשטיין
קלינאית תקשורת, מנהלת חטיבת טיפולי שפה ודיבור בשטיינר

מהם שיבושי היגוי?

זהו מצב בו הילד מפיק באופן משובש הגה (צליל) אחד או יותר בשפה, למשל "דדור" במקום "כדור".

כיצד נדע אם מדובר בבעיה בהיגוי או שהשיבושים בתחום הנורמה?

בתהליך רכישת השפה והדיבור ועד גיל 2.5-3 שנים הילדים מפשטים את ההגייה וההפקה של המילים, ומדברים שונה ממבוגרים. הילדים משמיטים ומשבשים חלק מההגאים במילה, למשל  "אכבת" במקום "רכבת" או "בה" במקום "בובה". אלו הם תהליכים טבעיים בהתפתחות התקינה של הדיבור שפוחתים בהדרגה. כך שעד גיל 2.5-3 שנים בערך הילדים ירכשו את כל ההברות במילה ויפיקו גם מילים ארוכות, כמו "היפופוטם".

במקביל, עם העלייה בגיל מתרחשת רכישה הדרגתית של ההגאים השונים לפי מורכבות הפקתם:

עד גיל 3 הילדים רוכשים את ההגאים: ב (b), פ (p), מ (m), נ (n), ועד גיל 4 את ההגאים: ד (d),     ת (t), ר (r), ל (l), ק (k), ג (g), ו (v), ח.

עד גיל 6 הילדים רוכשים את ההגאים השורקים: ש (sh), ס (s), ז (z), צ (ts).

אלו הן הנורמות הממוצעות וכמובן שישנה שונות גדולה בין ילדים.

כאשר ישנה לקות בהיגוי היא עשויה להופיע כקושי בהפקת הצלילים במילה (לקות סמנטית), כך שהילדים אינם הוגים את כל צלילי המילה- לעיתים הילדים ישמיטו את ההגה ולעיתים יחליפו אותו בהגה אחר. לקות ההיגוי יכולה גם להופיע כקושי בהפקת מילה בעלת מבנה תקין, הילדים אינם מפיקים את כל ההברות במילים, הם ישמיטו הברות מסוימות ויהגו חלק מהמילה

כיצד נדע אם כדאי לפנות לקלינאי תקשורת?

בסביבות גיל שנתיים וחצי אם הדיבור לא מובן ללא תמיכת ההקשר  (לא ניתן להבין מה הילד אומר אם לא רואים מה הוא עושה באותו הזמן) יש להפנות לקלינאיות תקשורת על מנת לשלול פגיעה בהתפתחות חברתית תקשורתית ושפתית. במקרה שילד משבש הגה אחד, מומלץ לפנות בגיל 4, כאשר ילד משבש את האותיות השורקות בלבד כדאי לפנות לקלינאי תקשורת בסביבות גיל 6 שנים.

לפני שפונים לקלינאי תקשורת חשוב לבצע בדיקת שמיעה בכדי לשלול בעיית שמיעה.

מה עושים באבחון ובטיפול היגוי?

בתחילת התהליך הטיפולי, הקלינאי יעביר אבחון בכדי לבדוק מהם השיבושים שהילד מפיק והאם הם מתאימים לגילו. האבחון כולל בין היתר העברת תמונות שונות שכוללות את ההגאים בשפה, למשל- בכדי לבדוק את הפקת ההגה ס' (s) הקלינאי יראה לילד תמונות של המילים "ספר", "כיסא", "כוס".

באם יש צורך בכך הקלינאי ימליץ על המשך טיפול שמטרתו היא להביא את הילד לדבור נכון וברור, הטיפול אורך כ- 30 דקות, ובמהלך המפגש הילד ילמד להגות את ההגה החסר באופן הדרגתי.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?