העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס "תחת קורת גג אחת" 2014 >> תקצירים ומצגות >> הפרעות קשב וריכוז 1 >> מאפייני כתיבה ותחושה של ילדים עם ADHD בהשוואה לילדים טיפוסיים

מאפייני כתיבה ותחושה של ילדים עם ADHD

בהשוואה לילדים טיפוסיים 


הגר אופק, דר' אביבה מימוני-בלוך, פרופ' בתיה אנגל-יגר, שרה רוזנבלום, עידית פוזנר

מטרת המחקר-
לאפיין את תהליך ותוצר הכתיבה של ילדים עם הפרעת רכוז וקשב ( (ADHDוילדים טיפוסיים, תוך התייחסות למאפיינים של עיבוד תחושתי. 
 
רקע-
הכתיבה הינה מיומנות אנושית מורכבת שדורשת הפעלה בו זמנית של מיומנויות מוטוריות, קוגניטיביות ותחושתיות. חלק ניכר מהילדים שמופנים לריפוי בעיסוק בשל קשיי כתיבה מאובחנים כ- ADHD ואחוז ניכר מהם (40%-60) מגלים גם קשיים בעיבוד תחושתי (Sensory Processing Difficulties-SPD). בספרות חסר ידע אודות מאפייני הכתיבה של ילדים עם ADHD, שמתייחס גם למאפיינים של התפקוד התחושתי. 
 
שיטות-
58 ילדים בגילאי 8-11 שנים, מתוכם 31 ילדים עם ADHD וללא לקויות למידה ו – 27 ילדים טיפוסיים. ההורים מילאו שלושה שאלונים סטנדרטיים: Conners' Parent Rating Scale Revised(S); ;Short Sensory Profile-SSP ChAS-P (Children Activity Scale-Parents. לילדים ניתנה משימת סינון קצרה בקריאה על מנת לשלול קשיים בקריאה. כל ילד ביצע שתי משימות כתיבה–העתקת קטע (מתוך אבחון איכות כתב יד) ומענה לשאלה בכתיבה חופשית על מערכת ממוחשבת Computerized Penmanship Evaluation–ComPET, שסיפקה מדדים של תהליך הביצוע (זמן, מרחב ולחץ של עט). מדדי התוצר של איכות וקריאות הכתב נותחו על פי תקציר קריטריונים לדרוג תוצר הכתיבה המבוסס על: א א' כתב יד. בנוסף, הוערכה תחושה פרופריוצפטיבית– באמצעות מבחן קליני של חיקוי מנח שורש כף יד.
 
תוצאות-
נמצאו הבדלים מובהקים במדדי תוצר ותהליך הכתיבה בין ילדים עםADHD  וילדים טיפוסיים, כך שילדים עם ADHD השיגו תוצרים פחות קריאים (t(56)=-2.34,p<.05) ופחות מאורגנים (t(56)=3.95,p<.001) והדגימו פרופיל ביצוע שונה, הכולל פעימות כתיבה קטנות יותר (אורך-F(3,53)=12.13,p<.001; רוחב-F(3,53)=13.84,p<.001; וגובה- F(3,53)=10.12, p<.005), מהירות איטית יותר (t(57)=-3.18, p<.005) ולחץ חזק יותר על העט בזמן הכתיבה (t(57)=2.7,p<.005). בנוסף, נמצא כי לילדים עם ADHD יש יותר קשיים בעיבוד התחושתי (ɳ²=26.02,p<.001), בעיקר התנהגויות של ליקוי ביכולת התחושתית של "סינון שמיעתי" (ɳ²=34.96,p<.001) ו"חיפוש תחושתי" (ɳ²=20.32,p<.001). יותר מכך, נמצא כי המדד של "חיפוש התחושתי" הינו המשפיע העיקרי על תהליכי הכתיבה בקרב ילדים אלו.
 
מסקנות-
 המחקר מדגים כי ילדים עם ADHD מראים מאפיינים ייחודיים של קשיים בכתיבה, בהשוואה לילדים טיפוסיים, הן במאפייניי התוצר והן במאפייני התהליך. אך יותר מכך, נראה כי ייתכן ולילדים עם ADHD וקשיים בעיבוד תחושתי קיים פרופיל ביצועי ייחודי, בעיקר בשל המאפיין של החיפוש התחושתי.
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...