העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 11 הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות פתרונות להפרעה נפוצה >> : מאפייני תהליך הכתיבה ותוצריו בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז קשב

מאפייני תהליך הכתיבה ותוצריו בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז קשב 

Characteristics of Handwriting Process and Products among Children with Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD) 
 
הגר אופק1, דר' בתיה אנגל-יגר2, פרופ' שרה רוזנבלום2, דר' עידית פוזנר1, שרון רוס3, דר' אביבה מימוני בלוך3,4
Hagar Offek1,2 B.A, Batye Engel-Yeger2 PhD, Sara Rosenblum2 PhD, Edit Posener 1 MD ,Sharon Ross3, Aviva Mimouni-Bloch3,4 MD.
 
1.המכון להתפתחות הילד –נתניה של לשירותי בריאות כללית, 2. אוניברסיטת חיפה, החוג לריפוי בעיסוק, 3. המכון להתפתחות הילד בי"ח לוינשטיין שירותי בריאות כללית 4. בית ספר לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב 
 
הקדמה – הכתיבה הינה מיומנות אנושית מורכבת, כדי להפיק תוצר כתוב, נדרש הכותב להפעיל בו זמנית מיומנויות מוטוריות, קוגניטיביות ותחושתיות. חלק ניכר מהילדים שמופנים לטיפול התפתחותי בריפוי בעיסוק בשל קשיי כתיבה, מאובחנים כ Attention–Deficit Hyperactive Disorder (ADHD). ילדים עםADHD  יכולים להתקשות בכתיבה על רקע קשיי הקשב בלבד או על רקע קשיים מוטוריים. מטרת מחקר חלוץ זה הינה לאפיין את תהליך הכתיבה ותוצריו בקרב ילדים ADHD.

חומרים ושיטות –במחקר השתתפו 13 ילדים בגילאי 8-11 שאובחנו עם ADHD והוריהם מילאו שאלון Conners' Parent Rating Scale Revised (S). הילדים התבקשו להעתיק קטע מתוך אבחון איכות כתב יד וכן להעתיק צורה מורכבת מתוך אבחון ה -Rey Complex Figure Test. ההעתקה בוצעה על מערכת ממחושבת Computerized Penmanship Evaluation – ComPET, שמספקת מדדים של תהליך (זמן, מרחב ולחץ על העט). מדדי התוצר של איכות וקריאות הכתב נותחו על פי תקציר קריטריונים לדרוג תוצר הכתיבה. 

תוצאות – נמצא קשר מובהק בין התנהגויות המעידות על קשיי קשב על פי CONNERS ובין יכולת הארגון על הדף (r=.85, p<.001), קריאות הכתב (r=-.55, p<.05) ומהירות העתקת קטע (r=.64, p<.05). בהעתקת צורה נמצא קשר מובהק בין קשיי קשב והזמן בו שהה העט באוויר  (r=-.61, p<.05).

מסקנות – ילדים עםADHD  עלולים להראות קשיי כתיבה המתבטאים בתוצרי כתיבה פחות איכותיים (חוסר ארגון וקריאות נמוכה) ובתהליך כתיבה פחות יעיל (קצב ההעתקה איטי יותר ו"זמן אוויר" גדול יותר של העט). ביטויים אלה עלולים לנבוע גם ממאפייני ה-ADHD וכן מקשיים בארגון חזותי מרחבי. דרושים מחקרי המשך לחיזוק הממצאים ולהבנת המנגנונים העומדים בבסיס התופעה.  
Bookmark and Share



מוקסו מבדק ADHD