העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> מידע להורים >> בעיות שפה ותקשורת >> מהו קלינאי תקשורת ומהם תפקידיו במסגרת התפתחות הילד

מהו קלינאי תקשורת ומהם תפקידיו במסגרת התפתחות הילד

 
טופז אגוז ליבשטיין, קלינאית תקשורת
מנהלת חטיבת טיפולי שפה ודיבור, שטיינר
 
תקשורת בין בני אדם מתבססת על יכולות השפה והדיבור. התפתחות תקינה של תקשורת, שפה ודיבור תלויה בהתפתחות מוחית תקינה ובמגוון גורמים סביבתיים. כאשר היכולות הללו לקויות או נפגמות יש צורך לפנות אל קלינאי תקשורת.

קלינאות תקשורת הינו תחום פרא רפואי העוסק בהפרעות הנוגעות לתקשורת דיבור ושפה, כולל: איחור בהתפתחות שפה ודיבור, לקויי שפה ולמידה בגיל בית ספר, לקויי היגוי, גמגום וליקויים שונים בשטף הדיבור, צרידות והפרעות קול, הפרעות שפה ודיבור נרכשות לאחר אירוע מוחי או טראומה, הפרעות בליעה וכן לקויי שמיעה. בכל אחד מן התחומים הללו תפקידיו של קלינאי התקשורת הינם לאתר את הקושי, לאבחן את המטופל, לבנות תוכנית טיפול בהתאם לצרכי המטופל והקשיים שלו,  ולבסוף לטפל בהתאם לתוכנית שנקבעה יחד עם המטופל או/ו משפחתו. אם יש צורך בכך, הקלינאי מתאים למטופל אמצעי עזר שונים לשיפור התקשורת כמו למשל מכשיר שמיעה עבור לקויי שמיעה.

קלינאי תקשורת נמצאים במסגרות טיפוליות וחינוכיות שונות לפי תחומי הטיפול כולל- קופות חולים ובתי חולים; גנים, בתי ספר ומסגרות חינוכיות שונות; מרכזי שיקום; מכונים להתפתחות הילד; וכן קליניקות פרטיות.

קלינאי התקשורת במסגרת התפתחות הילד אחראים על הפן התקשורתי והשפתי של המטופלים ועובדים כחלק מצוות רב-מקצועי הכולל: רופא התפתחותי, פיזיותרפיסט, מרפא בעיסוק, פסיכולוג, ומטפלים נוספים כמו למשל, מטפלים במוזיקה באמנות או בתנועה. תוכנית הטיפולים במכון להתפתחות הילד היא אישית כך שכל ילד מקבל טיפולים כתלות בקשיים ובצרכים האישיים שלו. 

תהליך הפנייה, האבחון והטיפול של קלינאי תקשורת כולל את השלבים הבאים:

  1. איתור הקושי אצל הילד – נעשה בדרך כלל על ידי ההורים, הגננת, אחות טיפת חלב, מטפל אחר (למשל מרפא בעיסוק) או רופא הילדים. ההפניה לקלינאי תקשורת נעשית על ידי רופא הילדים.
  2. בדיקת שמיעה- כל הילדים המופנים לקלינאי תקשורת חייבים לעבור בדיקת שמיעה לפני האבחון. לפני בדיקת השמיעה יש להגיע לרופא א.א.ג ולעבור בדיקה אוטוסקופית, את תוצאות בדיקת השמיעה יש למסור לקלינאי לפני האבחון.
  3. אבחון – הקלינאי לוקח מן ההורים אנמנזה מפורטת ופרטי רקע על אבני הדרך ההתפתחותיות של הילד כולל התפתחות מוטורית, אכילה, גמילה וכדומה. לאחר מכן הקלינאי מעביר אבחון לילד, האבחון יכול להיות פורמלי או במקרים מסוימים אם קיים קושי לאבחן את הילד ניתן לאסוף נתונים על היכולות השפתיות והתקשורתיות של הילד מההורים ומהגננת. 
  4. בניית תכנית טיפול – קלינאי התקשורת בונה תכנית טיפול עבור הילד לפי תוצאות האבחון ולפי הקשיים שמעלה המשפחה והמסגרת החינוכית.
  5. טיפול - לאחר סיום התהליך האבחוני וקביעת המטרות הטיפוליות, נקבע לילד טיפול, הטיפול ברב המקרים ניתן ביום ובשעה קבועה כפעם בשבוע. הטיפול עשוי להיות פרטני או קבוצתי, במקרים מסוימים הקלינאי יחליט על הדרכת הורים ומעקב בלבד.                                                              
 
במקרים בהם ילד בהתפתחות הילד צריך טיפול ממספר מטפלים, יתכן טיפול משולב. במסגרת הטיפול קלינאי התקשורת מדריך את הצוות הרב מקצועי במכון ואת ההורים, כיוון שיש חשיבות רבה לתרגול יום יומי ולשילוב העבודה השפתית בחיי היום יום ובמסגרת החינוכית של הילד. 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...