העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 1 מן ההתחלה פגים וילודים >> אבחון בשיטת פרכטל – יישום קליני ומחקרי
אבחון בשיטת פרכטל- יישום קליני ומחקרי 
 
THE PRECHTL METHOD – CLINICAL AND RESEARCH APPLICATIONS 
 
אורנה לב אנקב Orna Lev-Enacab
שירה אופז-תל אביב Shira Ofaz-Tel Aviv
 
שירלי רוקח פרץ Shirly Rokah-Peretz
 
"מכבי שרותי בריאות" המכון להתפתחות הילד נצרת עלית
 
 דר' אפרת שר-צנזור Dr. Efrat Sher-Censor
 
המרכז לחקר התפתחות הילד, אוניברסיטת חיפה 
 
דר' שרה בני שרם Dr. Sarah Beni-Shrem, MD
 
"מכבי שרותי בריאות" המכון להתפתחות הילד נצרת עלית
 
שותפה: פרופ' כריסטה איינספיילר In collaboration with: Prof. Christa Einspieler
 
המחלקה לפיזיולוגיה, אוניברסיטת גרץ, אוסטריה.



 
יישום קליני 
חומרים ושיטות: צוות המכון להתפתחות הילד של "מכבי שרותי בריאות" בנצרת-עלית הוכשר להשתמש ב"שיטת פרכטל" ככלי אבחון של איכות התנועות הספונטאניות של התינוק. איכות התנועה מוערכת מבחינת קצב, מגוון ורציפות התנועה של התינוק. צוות המכון משתמש באופן סדיר בכלי לצורך אבחון פגים, ולעיתים גם כחלק מאבחון תינוקות שאינם פגים במהלך 5 חודשי החיים הראשונים.

תוצאות: יוצגו מיקרים בהם השימוש בשיטת פכרטל סייע בהגדרת היקפו ואופיו של הטיפול הפיזיותרפי. כמו כן יוצגו דילמות הקשורות באבחון מוקדם,  ואופן שיתוף ההורים בממצאים.  יישום מחקרי
 
הקדמה: במסגרת המכון נערך מחקר על "שיטת פרכטל" בשיתוף עם "המרכז לחקר התפתחות הילד", אוניברסיטת חיפה. המחקר בודק לראשונה האם רגישות ומותאמות האם מבחינת איכות המגע, האחיזה והתקשורת שלה כלפי תינוקה הפג קשורה לאיכות התנועה הספונטנית של הפג.
תוצאות המחקר עשויות לתמוך בהדרכה שניתנת בטיפולי הפיזיותרפיה לאימהות לפגים, המעודדת ערסול ומגע עמוק בשילוב עם קשר עין ותקשורת מילולית עם הפג. המחקר נמצא בשלב איסוף הנתונים. בהרצאה יוצגו רציונל המחקר, שיטתו וממצאים ראשוניים. 

חומרים ושיטות: במחקר משתתפים 60 אימהות ופגים בגיל 3-4 חודשים מתוקן. הפג מצולם לצורך הערכת תנועותיו בעזרת שיטת פרכטל. האם והפג מצולמים בעת משחק לצורך הערכת רגישות האם. רגישות ומותאמות האם נמדדת בעזרת מערכת קידוד שפותחת לצורך המחקר. לבסוף נערך אבחון מוטורי לתינוק, והאם מדווחת על טמפרמנט התינוק ועל הרקע החברתי-כלכלי והרפואי שלו. פגישה נוספת תתקיים בגיל שנה מתוקן בכדי לבחון לאורך זמן את הקשרים ההדדיים שבין איכות התנועה של הפג ורגישות אימו. 
מסקנות: נדון ביתרונות ובמגבלות של השימוש בשיטת פרכטל ככלי אבחון וככלי מחקר. 
Bookmark and Share



מוקסו מבדק ADHD