העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 2 מילים כדורבנות מושב שפתי >> אני לא לבד

"אני לא לבד"

I'M Not Alone""
 
מגישות: חנאן ח'מיס זועבי , Hanan Khamis Zoabi -  פסיכולוגית התפתחותית
פאתן חדאד , Fatin Haddad -  מטפלת במוסיקה ותנועה
 
שם מוסד: המכון להתפתחות הילד, בית חולים צרפתי נצרת
בהנהלת ד"ר ג'מיל אנדראווס
 
 
הקדמה,
אנו נציג קבוצה מיוחדת עבורנו במכון להתפתחות הילד בנצרת, התנסות ראשונה וחדשנית  – טיפול דיאדי קבוצתי בילדים עם אילמות סלקטיבית SELECTIVE MUTISM.
  מספר עקרונות הנחו אותנו בתהליך בניית הרעיון לקבוצה:
 
- מאפיין מרכזי של אחוז גדול מהילדים הסובלים מאילמות סלקטיבית הינו חרדה חברתית. מפגש קבוצתי יאפשר "להציף"  חרדה זו ולפגוש אותה בצורה מכילה ,מוגנת ומבוקרת.
 - קבוצה הכוללת דיאדות של ילדים והוריהם תאפשר התבוננות של ההורים בילדים אחרים ובהורות אחרת. התבוננות זו מאפשרת האצה של תהליכים ייחודיים שאינם קיימים בטיפול דיאדי פרטני. 
 
- המפגש הקבוצתי של דיאדות יוצר שתי קבוצות: קבוצת ילדים וקבוצת הורים. כל משתתף מקבל הזדמנות לשיתוף  "קבוצת הדומים" במצוקותיו.
 
- מאחר וכל הילדים בקבוצה (4 בנות, בן אחד) סובלים מהימנעות מביטוי מילולי, היה צורך להשתמש באמצעי טיפולי שאינו נשען על דיבור. המוסיקה נבחרה כאמצעי טיפולי אשר מאפשר   לילד לבטא את עצמו ולהשמיע קול. 
 
- הטיפול בקבוצה מונחה ע"י שתי מנחות, עובדה אשר מאפשרת העצמה של הקשבה. בנוסף לכך  שתי המנחות מייצגות שתי פרופסיות טיפוליות שונות אך משיקות ובכך מתרחב ריפרטואר      ההתערבויות הטיפוליות.
 
הגדרת מטרות.
  1. הפגת מתח וביטוי עצמי, רגשי ומחשבתי לילדים "השותקים". 
  2. לחולל שינוי ביחסים בתוך הדיאדות .
  3. שיתוף וגיוס האבות בתהליך ובעשייה הטיפולית (מצב שאינו מובן מאליו בתפיסה החברתית ובתרבות הערבית). 
 
שיטה, 
  1. מפגשים קבוצתיים של  הדיאדות אם-ילד, ומפגשים קבוצתיים של דיאדות אב - ילד.
  2. פעילות נפרדת של כל דיאדה בתוך הקבוצה במשימות מובנות .
  3. הנחית הדיאדות לפעילות חופשית.
  4. מפגשים קבוצתיים של ההורים לצורך הדרכה ועיבוד תכנים.
  5. מפגשים פרטניים עם הורים בהתאם לצורך.
 
כלים,
  1. שימוש במשחקים חברתיים שונים, בעיקרם לא מילוליים ושימוש בכלי נגינה - מוסיקה והבעה ביצירה.
  2. שאלונים להורים ולגננות (לפני ואחרי הטיפול בקבוצה).
 
תוצאות,
נבדק שינוי בשתי אוכלוסיות היעד - הורים וילדים.
ההורים; צפינו בנוכחותם של האבות בנפרד והאמהות כשתי קבוצות שעברו תהליך דינאמי עם כל המשמעויות החברתיות והתרבותיות. ההורים התחילו להביע את עצמם, הכירו ביכולותיהם כאנשים בתוך קבוצה פתוחה לשיתוף אישי ובין אישי – הלא מובן מאליו בחברה הערבית.
הילדים; בתהליך צפינו בשחרור, יוזמות ויצירת קשרים חברתיים בתוך המעגל. בנוסף, ההורים דיווחו על שינויים דומים גם מחוץ למעגל, ועוד הטפסים שאחרי העידו על ירידה ניכרת בסימפטומים; למשל, התקדמות בגני הילדים, כולם התחילו להשתלב יותר בחברה, נהיו יותר חופשיים לשתף ולהשתתף בפעילויות חברתיות ולדבר עם אנשים מוכרים, קשיי האכילה והרטבת לילה ירדו אצל רובם. 
 
מסקנות,
אילמות סלקטיבית הינה תופעה מוכרת בשכיחות יחסית גבוהה בקרב ילדים צעירים מתחת לגיל שש . הטיפול הקבוצתי הדיאדי מביא להקלה משמעותית באווירה רגשית של הדיאדה הורה – ילד ולעיתים יוצר שינוי בסימפטום עצמו. 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...