העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 3 התערבות מזוית אחרת >> "גם אני רוצה להשתתף בחגיגה" – תאור מקרה של הכנת והעברת דרשת בר מצווה של נער קוודריפלג, מונשם ושאינו מדבר, באופן עצמאי באמצעות טכנולוגיה מסייעת

"גם אני רוצה להשתתף בחגיגה" – תאור מקרה של הכנת והעברת דרשת בר מצווה של נער קוודריפלג, מונשם ושאינו מדבר, באופן עצמאי באמצעות טכנולוגיה מסייעת

I TOO WISH TO CELEBRATE – A CASE STUDY ABOUT A QUADRIPLEGIC, RESPIRATOR DEPENDANT AND NON SPEAKING BOY, PREPARING AND INDEPENDENTLY PRESENTING HIS BAR MITZVAH SERMON, USING ASSISTIVE TECHNOLOGY
 
שני רז-זילביגר Shani Raz-Silbiger, רוני אילתי Roni Elati
מרכז שיקום ילדים ונוער אלין, ירושלים
 
רקע: ד' בן 13, עבר תאונת דרכים בגיל שנה ו- 8 חודשים, ונותר פגוע מוח, קוודריפלג, מונשם, לקוי ראיה וללא יכולת דיבור. בהגיעו לגיל מצוות, הנתפס ביהדות כטקס מעבר מילדות לבגרות, בקשו הוריו לשלבו אקטיבית באירוע. השתתפות אקטיבית באירועים מכוננים בילדים עם מוגבלויות קשות, תוארה בספרות ונמצאה כעשויה להיות חוויה חיובית, המעניקה תחושת שייכות, נורמטיביות, והזדמנות להעצמת הדימוי העצמי. תיאור המקרה עוסק בהשתתפות הפעילה של ד' בתהליך הכנת דרשה אודות עצמו, והעברתה באופן עצמאי בחגיגת בר-המצווה שלו. 

חומרים ושיטות: עבודה רב-צוותית (ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, חינוך ופסיכו-סוציאלי) בשילוב גישת Client-Family Centered, שכללה תהליך מעגלי של שאלות סגורות על רעיונות, תכנים מילוליים ותמונות, בתיווך צמוד ומדורג, תוך התחשבות ביכולות ובליקויים. הכלים: מחשב נייד, תוכנת Power Point, מתאם מתגים, זרוע אוניברסלית, מתג Jelly-Bean שמוקם בסנטר, מקרן, חיבור למערכת שמע ומסך.

תוצאות: בהכנה – נצפו ירידה במתח ועלייה בשיתוף הפעולה ככל שנחשף רגשית-קוגניטיבית בבית ובבי"ס להכנות האירוע. למרות האיטיות בתגובותיו, היה עירני, אקטיבי והגיב בכן/לא ברורים בהבעות פניו. העדיף תמונות ספציפיות, בחר/שלל תכנים מילוליים, בחר את קול הקריינות ותפעול המצגת בעצמו. באירוע – בחר להפעיל את המצגת בעצמו, בסיומה אישר תחושת סיפוק וגאווה. לראשונה, בתווך רב, הביע עצמו בגוף ראשון ברצף מבעים ובתוכן מגוון. חברים מהקהילה וממשפחתו, שלא ראוהו מאז התאונה, נחשפו ליכולותיו. 
 
סיכום ומסקנות: המעורבות המשותפת של ד', הוריו ומטפליו באירוע, תרמו להצלחתו והדגישו תחושת מסוגלות ועצמאות אצל ד', כתוצאה מקבלת בחירותיו. ד' הראה שילד עם מוגבלות קשה יכול, בתווך טכנולוגיה והכנה, להשתתף אקטיבית וחברתית באירוע משמעותי, ולהביע עצמו בפני הקהילה ומשפחתו ממקום של עוצמה. זאת, דרך עבודה רב-צוותית, שסייעה למימוש הפוטנציאל התפקודי האופטימאלי שלו בקהילה.
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD