העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 3 התערבות מזוית אחרת >> האכלה ואכילה של פעוטות עם צרכים מיוחדים – מודל הערכה לקראת בניית תוכנית התערבות

האכלה ואכילה של פעוטות עם צרכים מיוחדים – מודל הערכה לקראת בניית תוכנית התערבות

Feeding and Emotional Containment of Toddlers with Special Needs – An Assessment Model as a basis for an Intervention Program
 
 
חמדה צוקרמן – מפקחת שיקום, Chemda Zukerman
משרד הרווחה
ד"ר פנינה הרץ – מרפאת אכילה Pnina Hertz
 הדסה ירושלים
לילי לוינטון – סמנכ"לית מקצועית, Lili Levinton
 
בית איזי שפירא -  רעננה
 
 
מודל זה פורש גישה מקצועית אשר פותחה על ידי קבוצת עבודה רב מקצועית. הקבוצה נבנתה ומומנה על יד אגף השיקום של משרד הרווחה בשיתוף עם בית איזי שפירא , וחברים בה נציגים ממעונות יום שיקומיים, מכונים להתפתחות הילד ומרפאות האכלה.
 
היוזמה להקמת הקבוצה נבעה מזיהוי צורך בהקניית ידע ובכלים לשם התערבות  בנושא המורכב והמשמעותי הנדון. זאת, מתוך הבנה שגידול פעוט עם צרכים מיוחדים מציב בפני ההורים ומשפחתו אתגרים ועומסים רבים הכוללים קשיי האכלה, תזונה, קשר ואכילה. אלו מגבירים תחושות של לחץ, חרדה ותסכול בקרב דיאדות, טריאדות ומשפחות ועל כן עלולים לסכן את ה well being  של כל בני הבית.
 
התערבות בתחום ראשוני ומורכב זה, דורשת מאנשי המקצוע רגישות להבדלים אישיותיים, משפחתיים ותרבותיים, וכן הקשבה לצרכים הייחודיים של המשפחה, הפעוט וסביבתו (מעון, גן, בית ומשפחה מורחבת) במטרה לתמוך ולחזק את תחושה המסוגלות ההורית ולהניע אינטראקציה  מותאמת, מהנה ומקדמת  במידת האפשר.
 
המודל מבוסס על התפיסה הטרנס-דיסציפלינארית   ועל מודל ה – ICF-CY (International Classification of functioning, disability and Health for Children and Youth) ומתייחס להיבטים בריאותיים, משפחתיים, תחושתיים-מוטוריים, רגשיים וחברתיים.
 
מטרות השימוש במודל ובכלים הנלווים הינם:
  1. הגברת מודעות למרכזיות נושאי האכלה, תזונה, קשר ואכילה בקרב פעוטות עם צרכים מיוחדים.
  2. פתוח כלים ובניית תהליך סדור על פי עקרונות Best Practice אשר ישמשו להערכת הפעוט וסביבתו ביחס לנושאים לעיל.
  3. פיתוח ושימוש בשיח מקצועי מולטי- דיסציפלינארי שוטף בקרב אנשי מקצוע מתחומים שונים המעורבים בתהליכים והמצויים בקשר עם הפעוט והמשפחה.
  4. איגום ידע תיאורטי וניסיון שנצברו בנושא בארץ ובחו"ל.
  5. יצירת כלי מיטבי להערכת האכלה, תזונה, קשר ואכילה כבסיס לתוכנית התערבות.
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD