העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 11 הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות פתרונות להפרעה נפוצה >> השפעת התערבות חינוכית-התנהגותית-קוגניטיבית על הורים לילדים הסובלים מהפרעת קשב עם היפראקטיביות ואימפולסיביות ועל הילדים עצמם

השפעת התערבות חינוכית-התנהגותית-קוגניטיבית על הורים לילדים הסובלים מהפרעת קשב עם היפראקטיביות ואימפולסיביות ועל הילדים עצמם

 
EFFECTS OF AN EDUCATIONAL-BEHAVIORAL-COGNITIVE INTERVENTION ON PARENTS OF CHILDREN WITH ATTENTION-DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER AND ON THE CHILDREN THEMSELVES
 
Miriam Peskin, Shlomit Rozen, Daphna Kahana, Sara Spitzer, Ofer Peled, Gil Zalsman, Iris Manor
מרים פסקין, שלומית רוזן, דפנה כהנה, שרה שפיצר, עופר פלד, גיל זלצמן, איריס מנור
מחלקת יום ילדים והיחידה לקשב, המרכז לבריאות הנפש "גהה" – קופת חולים כללית – פ"ת
הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר אוניברסיטת ת"א – ת"א
 
הקדמה: הפרעת קשב עם היפראקטיביות ואימפולסיביות (ADHD ) הינה הפרעה כרונית ושכיחה אשר גורמת לקשיים משמעותיים הן בקרב הילדים הסובלים ממנה והן אצל הוריהם. התערבויות אשר נעשות עם הורים לילדים הסובלים מ- ADHD  מהוות השלב הראשון של כל תכנית טיפולית (first-level treatment), במיוחד בילדים צעירים, הן בשל יעילותן והן בשל התלות של הילדים בהורים. 

מטרת המחקר: בדיקת השפעת ההתערבות הטיפולית קבוצתית, מוגבלת בזמן, מכוונת להורים לילדים הסובלים מ-ADHD  על מיומנויות ההורים, תפיסת מסוגלות של ההורים, יכולת ההורים לתפקד באופן מתואם, רמת הסטרס ההורי ומצב הילד בבית ובמסגרת החינוכית. השערת המחקר היתה כי ההתערבות הספציפית, אשר כללה מרכיבים חינוכיים, התנהגותיים וקוגניטיביים תוביל לשיפור בתפקוד ההורי ולשיפור מצב ילדיהם. 

חומרים ושיטות: נבדקו 56 הורים לילדים בני 4 עד 10 עם ADHD  , אשר השתתפו בארבעה מחזורים של סדנא מובנית בת שנים עשר מפגשים. הילדים של ההורים שהשתתפו בתכנית עברו אבחון מובנה במחלקת יום ילדים או ביחידה לקשב המסונפת לבי"ח גהה והערכה חוזרת לאחר ההתערבות. ההורים מלאו שאלוני קונרס, CGI, תפיסת מסוגלות הורית, רמת סטרס והורות משותפת לפני ולאחר ההתערבות. הגננות/מורות  של הילדים להורים המשתתפים בסדנאות מלאו שאלוני קונרס ו- CGI.  

תוצאות: ההתערבות השפיעה באופן שונה על אמהות ואבות, הובילה לשיפור משמעותי בתפיסת המסוגלות של ההורים, לירידה ברמת הסטרס בקרב ההורים ולשיפור בהתנהגות ילדיהם. התוצאות יוצגו באופן מפורט במהלך ההרצאה.  

מסקנות: הסדנא שפותחה נמצאה כיעילה בשיפור תפקודם של הורים לילדים עם ADHD   ובאופן זה יעילה בשיפור מצבם של הילדים עצמם. 
Bookmark and Share



מוקסו מבדק ADHD