העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 10 שיתוק מוחין תנופה בטיפול וקידומו >> השפעת מידת הפעילות הגופנית על מדדי איכות חיים אצל מתבגרים עם שיתוק מוחין

השפעת מידת הפעילות הגופנית על מדדי איכות חיים אצל מתבגרים עם שיתוק מוחין

THE IMPACT OF PHYSICALLY ACTIVE LIFESTYLE ON QUALITY OF LIFE FACTORS IN ADOLESCENTS WITH CEREBRAL PALSY 
 
אילית דוברובסקי, ענת שקדי, שלי תקומה, סימונה בר חיים
ILIT DUBROVSKY, ANAT SHKEDI, SHELLY TKUMA, SIMONA BAR HAIM
 
המחלקה לפיזיותרפיה, הפקולטה למדעי הבריאות
אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע 
 
 
מטרת העבודה: להעריך את הקשר בין פעילות גופנית יומית (פג"י) לבין דיווח עצמי של איכות החיים אצל מתבגרים עם שיתוק מוחין. 
שיטה: המחקר הינו תצפיתי פרוספקטיבי , מדגם נוחות.
אוכלוסיית מחקר: מתבגרים הלוקים בשיתוק מוחין (n=29; גילאי 14-20 שנים 16.72M= שנים 1.62SD=; 11 זכרים ו18 נקבות; רמות ניידות II  , III  ו - IV לפי GMFCS- Gross Motor Function Classification System ) שגוייסו מאיזור מרכז הארץ. 
המדידות:  מדידה בת 4 ימים מלאים של  רמת הפעילות הגופנית היומיומית ע"י מד תאוצה מסוג   activPAL. נמדדו זמנים בהם הנבדק נמצא בישיבה או שכיבה, זמני עמידה וזמני הליכה בשעות. הנתונים חולקו לזמני פעילות גופנית אקטיבית (עמידה והליכה) וזמני פעילות גופנית פאסיבית (ישיבה ושכיבה). הנבדקים מילאו בנוסף שאלון לדיווח עצמי  WHOQOL-BREF המודד את שביעות רצונם מאיכות חייהם בארבעה תחומים שונים: 1. בריאות גופנית 2. בריאות פסיכולגית 3. יחסים סוציאלים 4. סביבה .
כלי הערכה: מד תאוצה activPAL3TM למדידת רמת פג"י ושאלון WHOQOL-BREF להערכת איכות חיים.
תוצאות: לא נמצא קשר בין פעילות גופנית אקטיבית לבין תפיסת איכות החיים בנוגע לארבעת במדדים שנבדקו. באופן דומה, לא נמצאו קשרים בין פעילות גופנית פאסיבית לבין תפיסת איכות החיים בנוגע לארבעת המדדים שנבדקו. נמצא כי ישנם הבדלים מובהקים ברמת הפעילות הגופנית, בין הרמות השונות של הניידות (F(2,26)= 11.03, P<.05. לא נמצא הבדל מובהק בין רמת הפעילות הגופנית, בין נבדקים שהיו בעלי רמת ניידות בינונית לכאלו שהיו בעלי רמת ניידות גבוהה.
מסקנות: מתבגרים עם שיתוק מוחין מביעים שביעות רצון כללית מחייהם ללא קשר ליכולת התנועה שלהם ולכן יש לחשוב על תוכנית להתערבות חיצונית מוקדמת להנחלת אורח חיים פעיל מגיל צעיר ולחינוך לפעילות גופנית יומיומית אקטיבית. 
ע"י מדידת רמת הפעילות הגופנית ניתן לחזות באופן חלקי מהי רמת ה  GMFCS כך שמדידת פעילות גופנית בת עד שעה ביום תשייך לרמת ניידות GMFCS דרגה  VI אולם מעל שעה ביום קיימת חפיפה, וההשתייכות יכולה להיות לרמה II או לרמה  III ללא הבדל מובהק בינהן.
 
*המחקר נתמך בחלקו מ- This study is supported by a grant from US-AID MERC, M29-023

Bookmark and Share



מוקסו מבדק ADHD