העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 4 אוטיזם 1 – ההתלבטות אבחנתית והצעה טיפולית >> חרדה בפעוטות: אבחנה מבדלת מהפרעות בספקטרום האוטיסטי

חרדה בפעוטות: אבחנה מבדלת מהפרעות בספקטרום האוטיסטי

ANXIETY IN TODDLERS:  DIFFERENTIAL DIAGNOSIS FROM THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS
 
ד"ר גפרי לוונגרוב, ד"ר סמדר גרטנר, גב' תלמה אשי
Dr. Jeffrey Lowengrub, Dr. Smadar Gertner, Dr. Talma Ashi
היחידה להתפתחות הילד, קופת חולים מאוחדת, מודעין

הקדמה:
חרדת פעוטות מאופיינת בהתנהגויות ותגובות פיסיולוגיות, ביניהן הימנעות, היסגרות, דריכות ועוררות, אשר מתפתחות על מנת להגן על הפרט מפני סכנה (Gross & Hen, 2004). בין הגורמים להפרעות חרדה נמנים גורמים גנטיים, מאפייני מזג, מיומנויות ויסות לקויות, התקשרות בלתי בטוחה או לא מאורגנת, מאפייני עיבוד מידע ותפיסות מעוותות,  אירועי חיים לוחצים, הורות חרדה (Creswell; Cooper, 2009 Murray; ). 
קיימת תחלואה משותפת  של הפרעות  חרדה והפרעות מן הספקטרום האוטיסטי.  יש הטוענים שהתנהגויות אוטיסטיות נשלטות בידי גורמי חרדה וחתירה אובססיבית לשמור על הקיים ((sameness (Kanner, 1943). לצד זאת, קיימת קבוצה של ילדים הסובלים מהפרעות חרדה ללא הפרעות בספקטרום האוטיסטי, אשר מציגים מופעים הקלינים  דומים לאלו הקיימים בספקטרום האוטיסטי. אין זה מפתיע שכן סקירת ספרות מעידה שהסובלים מהפרעות חרדה חברתית , מגלים מיומנויות חברתיות לקויות, היסגרות, והימנעות מאינטראקציות חברתיות (Schafstein, Lindsay, Alfano, Candice, Beidel, Deborah, Wong, Nina, 2011),  מאפיינים אובססיביים (Cath et al, 2006), התנהגויות טקסיות (Boyer & Lienard, 2006),  תנועות  חזרתיות סטריאוטיפיות (Grossman, Leonid, 1998), ליקויים שפתיים (Kristensen & Torgersen, 2008). 
האבחנה בגיל צעיר בין הפרעות חרדה טהורות לבין הפרעה בספקטרום האוטיסטי הנה מאתגרת. 
 
חומרים ותוצאות:
בדיון מקרים הנוכחי, בדקנו מאפייני גורמים מבדילים בשני מקרים : ילדה בת שנתיים וחצי, עם קשיי שגשוג ובעיות בשיווי משקל, וילד בן שלוש שנים, לאם חרדה. שני הילדים הציגו מופעים קליניים המאפייניים לילדים בספקטרום האוטיסטי, אך בזמן האבחון בלטו שני דברים לא צפוים לאבחנה זו:  חיפוש לקשר עם הזולת ומשחק דמיוני ללא אבייקטים.  בהמשך טיפול ומעקבים סמנים להפרעה בספקטרום האוטיסטי פחתו באופן משמעותי.

מסקנה: 
המשותף לשני הילדים הנה הרצון לתקשורת, וכן היכולת להציג משחק דמיוני ללא אובייקטים. למרות הרצון לאבחן ילדים בגיל הרך כסובלים מהפרעות תקשורת ולהתחיל טיפול בהקדם האפשרי, חשוב לברר רקע חרדתי בפעוטות והוריהם והשפעתו.  טיפול לשתי האבחנות שונה.  טעות באבחנה בספקטרום האוטיסטי כשהבעיה היא חרדה עלול להציף את הילד לעודף טיפולים שאינו זקוק בהם, ולא לתת מענה לצרכים של ההורים.  נציע מחקר עתידי בו ננסה לאפיין סמנים מבדילים בין הפרעות חרדה אצל פעוטות לבין הפרעות בספקטרום האוטיסטי. 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD