העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 2 מילים כדורבנות מושב שפתי >> מסע קבוצתי של הורים לילדים בגיל הרך עם אחור בשפה
A GROUP JOURNEY OF PARENTS OF PRESCHOOLERS WITH SPEECH AND LANGUAGE DELAY
 
מסע קבוצתי של הורים לילדים בגיל הרך עם איחור בשפה
 
Afnan Farah, Naama Lavie, Naomi Shapira, Yasmine Khateeb, Asnakech Ester Barkau, Maayan Abeles
אפנאן פרח, נעמה לביא, נעמי שפירא, יאסמין ח'טיב, אסנקצ אסתר ברקאו, מעין אבלס
 
המכון להתפתחות הילד, שירותי בריאות כללית, חיפה
 
בשנים האחרונות באות לידי ביטוי שתי מגמות בולטות הנוגעות להפניית ילדים למכון להתפתחות הילד בשל קשיי שפה ודיבור. האחת, עלייה במספר הפניות, והשנייה, ריבוי הפניות של ילדים צעירים מגיל שנתיים, ביניהם ילדים המגלים בעיקר איחור הבעתי. בגילאים אלו, ההתערבות הטיפולית מבוססת בעיקר על הדרכת הורים. מחקרים מצביעים על יעילותן של תכניות התערבות מבוססות הורים ביחס לתכניות התערבות ישירות בילד בגילאים הצעירים (2,3,4).
רוב תוכניות ההתערבות המבוססות הורים מכוונות להתאמת הפלט השפתי שלהם לשלב ההתפתחותי של ילדם (2). הקשיים השפתיים אצל ילדים עם איחור בהתפתחות השפה עלולים לגרום לכשלים בשיחות הורה-ילד (2) ובכך לפגוע בתחושת המסוגלות ההורית. הורים לילדים עם קשיים שפתיים מאפיינים את עצמם כפחות מטפחים (nurturing) מאשר הורים לילדים עם התפתחות תקינה. למשל, הם יכולים ליצור פחות אינטראקציות עם ילדיהם, להיות פחות חיוביים כלפי מבעיהם וכן פחות תגובתיים כלפיהם (5). 
קבוצות התערבות מספקות תחושת שותפות. בקבוצות מתאפשר אוורור של רגשות והן נותנות הזדמנות לתמיכה קבוצתית. עם התפתחות הקבוצה מתאפשרת למידה משותפת מתוך התנסויות החברים עצמם (1). 
מתוך אמונה בהתערבות מוקדמת ובצורך במתן מענה מהיר להורים המודאגים להתפתחות השפתית של ילדיהם, אשר חווים את תחושת התסכול המשותפת למרבית ההורים, ומתוך העומס ההולך וגובר על המערכת, עלתה החשיבות לקיום קבוצות הורים שיהוו מקור תמיכה ולמידה עבורם. 
במושב נציג תוכנית התערבות ייחודית אשר נבנתה על ידי צוות קלינאיות המכון להתפתחות הילד בחיפה, בשיתוף פעולה עם עובדת סוציאלית, המבוססת על קבוצת הורים בהנחיית קלינאיות תקשורת. נתייחס להיבטים הייחודיים של הקבוצה וליתרונותיה, אשר מאפשרים שיתוף ושותפות, יחד עם העברת מידע לגבי התפתחות שפתית, התנסויות חוויתיות וקבלת משובים אישיים מהקבוצה סביב אופי האינטראקציה ודרכי ההתערבות. 
 
 
ביביליוגרפיה:
 
1. זיו, י. ובהרבי, י. (2001). מסע קבוצתי, המדיך למנחה קבוצות. הוצאת גל בע"מ.
2. Balkon, H., Verhoeven, L., Weerdenburg, M., & Stoep, J. (2010). Effects of parent-based video home training in children with developmental delay. Child Language Teaching and Therapy, 26(3), 221-237.
3. Buschmann, A., Jooss, B., Rupp, A., Felhusen, F., & Philippi, H. (2009). Paren based language intervention for two-year-old children with specific expressive language delay: A randomized trail. Archives of Disease in Childhood, 94(2), 110-116.
4. Gibbard, D., Coglan, L., & MacDonald, J. (2004). Cost-effectiveness analysis of current language dely. International Journal of Communication Disordrs, 9(2), 229-244.
5. Perry Carson, C. K., Carson, D. K., Klee, T., & Jackman-Brown, J. (2007). Self-reported parenting behavior and child temperament in families of toddlers with and without speech- language delay. Communication Disorders Quarterly, 8(3), 155-191.
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...