העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 6 קבוצה שבקבוצות >> קבוצות חברתיות לילדים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל
קבוצות חברתיות לילדים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל
 
ענת בן מאיר, Anat Ben-Meir , M.Ed.  בחינוך מיוחד ו OT, MSc  בריפוי בעיסוק,
חגית ארי-עם, Hagit Ari-Am  , דוקטורנטית בחינוך מיוחד, האוניברסיטה העברית.
מתי"א דרום השרון, מושב גן חיים
 
הקדמה: ילדים בעלי צרכים מיוחדים שונים משולבים במערכת הרגילה: לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, לקויות חושיות ומוטוריות ובספקטרום האוטיסטי (ASD), החל מגיל הגן וכלה בתיכון. חלקם חווים קשיים בחברה, עקב לקויות וחסכים בהבנת קודים חברתיים ויישומם. לאור הצורך שעלה בבתי הספר ובגני הילדים לתת מענה להיבט החברתי, מעבר להיבט הלימודי המודגש במערכת החינוך, נבנתה במתי"א דרום השרון תכנית להכשרת צוותים רב מקצועיים להפעלת קבוצות חברתיות לתלמידים אלו. 
 
שיטה: נבנתה תכנית דו-שנתית בת 60 שעות, כאשר כל מפגש חולק לשני חלקים, תיאורטי וסדנאי. המשתתפים: מורות וגננות שילוב, תרפיסטיות, עובדים פרא-רפואיים, מורות וגננות מהחינוך הרגיל ויועצות. לאחר 5 פגישות תיאורטיות, המשתתפים בנו קבוצה חברתית במסגרת החינוכית. ההנחיה הייתה לשלב בקבוצה ילדים עם אבחנות מגוונות ובחלקן הגדול שולב לפחות ילד אחד עם ASD. ההנחיה בקבוצה נעשתה בזוגות, תוך העדפה למורה יחד עם תרפיסטית. תכני ההשתלמות כללו: התפתחות חברתית, תיאוריית המיינד (TOM), שימוש בדרכי התערבות מגוונות, CBT, בניית קבוצה, עבודה בשיתוף ועוד. 
 
תוצאות ומסקנות: כ– 70 מורות ואנשי מקצוע למדו בהשתלמות, כולם הפעילו קבוצות חברתיות, לרוב בזוגות, כאשר כל קבוצה מנתה בין 3-9 תלמידים ופעלה בין 10 ל – 14 מפגשים לאורך השנה, אחת לשבוע. הדיווחים מהשטח העלו כי חל שינוי בקרב כל התלמידים, אצל חלקם השינוי חל בקבוצה בלבד ואצל אחרים נראה שינוי בהתנהגותם החברתית גם מחוץ לקבוצה. המשוב מהמנחות העלה כי חל שינוי בתפיסתן המקצועית את תפקידן וכעת הן רוצות ומסוגלות להמשיך בהפעלת קבוצות חברתיות, מתוך ראייה של חשיבות הנושא לאיכות החיים של תלמידיהן.
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD