העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 6 קבוצה שבקבוצות >> קבוצה לימודית לילדים עם לקות בשמיעה והוריהם
קבוצה טיפולית לילדים עם לקות בשמיעה והוריהם
 
THERPY GROUP FOR CHILDREN WITH HAERING LOSS & THEIR PARENTS
 
הרצאה
 
חגית זכאי ועינת בן דוד- הלמן 
 
Hagit Zakay & Einat Ben David-Helman
 
מרכז טיפולי מיחא ת"א והמרכז, רח'  רידינג  23, ת"א
 
הקדמה
ילדים עם לקות בשמיעה מאופיינים בקשיים רגשיים- חברתיים ייחודיים, הכוללים קשיי נפרדות בקשר הורה-ילד. 
בנוסף לכך, לקראת מעבר הילדים לכיתה א'  נצפית חרדה הולכת וגוברת הן אצל הילדים והן אצל הוריהם.
 
מטרות הקבוצה
  • העצמת הקשר בין  ההורה לילד 
  • התמודדות עם לקות השמיעה כהורה וכילד
  • פיתוח מיומנויות תקשורת ומיומנויות חברתיות אצל הילדים
  • קבוצת הזדהות להורים ולילדים כאחד
  • תהליכי נפרדות בתוך הקשר הורה-ילד
חומרים ושיטות
הקבוצה נפגשה 20 מפגשים. כל מפגש  נחלק לשניים: בחלק הראשון הייתה פעילות משותפת של ההורים והילדים בה השתמשנו בכלים מגוונים מתחום הטיפול בהבעה ויצירה, ובחלק השני התקיים מפגש עם ההורים בלבד, בו נעשה עיבוד של החלק הראשון.
 
מנחות הקבוצה 
עובדת סוציאלית ומטפלת בהבעה ויצירה
 
תקציר
יוצג טיפול קצר מועד של קבוצה לילדים לק"ש שמיעה בגילאי גן חובה, הלומדים במסגרות רגילות באיזור מגוריהם, ואחד מהוריהם. (חלק מההורים שהשתתפו  בקבוצה היו לקויי שמיעה אף הם).
מודל העבודה בקבוצת הורים – ילדים  התפתח מעבודתה של מרגרט מאהלר,  (הנקרא naturalistic setting) ויוצר   מצב שבו פעילויות ספונטניות בין ההורה והילד מתרחשות בסביבה טיפולית נינוחה ולא מאיימת. (Frank & Rowe,1986 ). לפיכך כל מפגש משותף נפתח והסתיים בטקסים קבועים, וכלל פעילות יצירתית מהנה וחווייתית.
בקבוצה עלו תכנים הקשורים להתמודדות הילדים וההורים עם לקות השמיעה ועם השפעת הלקות על תחומי החיים השונים.
 
תוצאות ומסקנות
.
במהלך העבודה חלה התפתחות משמעותית בתחומים שונים:
  • שיפור ביכולת ההורים לסמוך על ילדיהם ולאפשר נפרדות
  • שיפור במיומנויות התקשורתיות והחברתיות של הילדים
  • התאפשרה למידה הדדית בין הורים שומעים להורים עם לקות בשמיעה
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...