העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 5 מערך השירותים ההתפתחותיי ... לים, פרויקטים וצרכים >> מודל מיון, הערכה, והתערבות בילדים עם הפרעת קשב\ריכוז וילדים ברצף אוטיזם

מודל מיון, הערכה, והתערבות בילדים עם הפרעת קשב\ריכוז וילדים ברצף אוטיזם

A MODEL FOR TRIAGE, EVALUATION, AND INTERVENTION IN CHILDREN WITH ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER OR AUTISTIC SPECTRUM DISORDER
 
ד"ר שרי יבלון, אורית פישר, ליאת שויקה, סנדרה עזריה, שרון בן מנחם, אסתר שץ, איילת ביגי, רקפת מחלוף
Sheri Yablon, M.D.,Orit Fisher,Liat Shveka,Sandra Azariah,Sharon Ben Menachem,Esther Schatz
Ayelet bigi,Rakefet Machloof

צוות התפתחות הילד- קופת חולים מאוחדת, רחוב רקפת, בית שמש 
 
קיימים מספר מודלים לאבחון וטיפול בילדים המופעים למכונים להתפתחות הילד.  מתוך רצון לייעל ולמקד את העבודה, פותחו מסלולי מיון, הערכה, והתערבות עבור ילדים עם חשד לאוטיזם או הפרעת קשב\ריכוז.
 
מטרת המודל, הינה התמקדות במאפיינים הייחודיים להפרעה הספציפית, תוך ראיה המכוונת לתפקוד הפונקציונאלי של הילד ומשפחתו ואשר מתייחסת למרכיבי איכות חיים, השתתפות והשתלבות בחברה, המושתת על עקרונות ה:
 
International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF; WHO,2001)
מטרה נוספת הינה הכשרה והתמחות של צוותי המכון לאבחון וכן חיסכון במשאבי זמן ועלויות כלכליות, הן למשפחת הילד והן לקופת החולים.  
 
חומרים ושיטות
במידה ועולה חשד לאבחנה הפרעת קשב\ריכוז או אוטיזם,  בשלב המיון הראשוני, מופנים הילדים למסלול הייחודי בו נעשים קבלה וראיון עם ההורים, אבחון וטיפול הייחודיים לאבחנות האלו. (פירוט הליך מסלולים מצורף בתרשימי זרימה)
 
תוצאות
מודל זה נמצא בשלב ראשוני ומופעל במלואו זה שישה חודשים.  תהליך פיתוח ומתן שירותים נעשים מזה כשנתיים.  מאז, 60 ילדים השתתפו בקבוצות ילדים הפרעת קשב\ריכוז, ועשרים אמהות השתתפו בהדרכת קבוצתית.
כעשרה ילדים הופנו למסלול הפרעת קשב\ריכוז בשלב המיון הראשוני.  שני ילדים הוצאו עקב אי התאמה למסלול.
כעשרה ילדים הופנו למסלול אוטיזם בשלב המיון הראשוני.  ארבעה הוצאו מהמסלול עקב אי התאמה למסלול.  ארבעה ילדים התקבלו לטיפול\טיפול-אבחוני אינטנסיבי על ידי צוות פרא-רפואי.
 
מסקנות
ממצאים ראשוניים מצביעים על קיצור משך ההמתנה לאיתור, אבחון וטיפול בילדים שעברו דרך המסלולים. בנוסף, נראה כי עבודה צוותית, המתמקדת במאפיינים הייחודיים לכל הפרעה וכן לכל ילד, מאפשרת מענה אבחוני\טיפולי יותר מתאים ויעיל.  נראה שהמודל תורם להעלאת שביעות רצון של ההורים וכן מסייע להעלאת תחושת היעילות העצמית של הצוות.
מודל זה הינו בשלב "פיילוט", אנו מתכוונים ליישם אותו במחקר מבוקר בהמשך. 

Bookmark and Share



מוקסו מבדק ADHD