העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 4 אוטיזם 1 – ההתלבטות אבחנתית והצעה טיפולית >> קבוצת בטיחות בדרכים לילדים עם לקות תקשורת בספקטרום האוטיזם

קבוצת בטיחות בדרכים לילדים עם לקות תקשורת בספקטרום האוטיזם

גב' שמעונה לב-און, דר' אריאלה יוקל, גב' יהודית אברון, גב' אודליה לאון, דר' שחר שפר, 
דר' לידיה גביס
המכון להתפתחות הילד ע"ש ויינברג, בי"ח ספרא לילדים, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר
 


רקע כללי: תאונות דרכים הן הסיבה המובילה לתמותת ילדים בישראל ואחת הסיבות העיקריות להיפגעות ילדים בכלל. ילדים עם לקות על ספקטרום האוטיזם (ASD) נמצאים בסיכון גבוה יותר לתאונות בשל קשיים המאפיינים את התסמונת. קושי בהבנת כוונת האחר, קושי בויסות חושי, לקוי בשיפוט, התמקדות בפרטים, מוסחות פנימית והתנהגות אימפולסיבית, הם אחדים מהמאפיינים המוסברים ע"י תאוריות שונות. כתוצאה מכך, ילדים אלו עלולים להתקשות בהבנת סכנות וכללי בטיחות, ועשויים להיות בסיכון גבוה יותר להיפגעות בסביבת הכביש, בהשוואה לילדים בני גילם. 
 
מטרות: בדיקת יעילות התערבות קבוצתית בסביבה המדמה סביבת כביש להפחתת התנהגות מסתכנת בקרב ילדים על ספקטרום האוטיזם. המטרות הותאמו לגיל ההתפתחותי של חברי הקבוצה והופנו ללמידה ולתרגול בטיחות בדרכים תוך הפחתת גורמים מעכבים ושימוש באמצעים מאפשרים המאפיינים ילדים עם ASD. 
שיטה: מחקרים מראים כי מרבית תכניות ההתערבות ללימוד חציית כביש בצורה הוראתית בכתה, אינן יעילות מספיק. לצורך התנסות מדמת מציאות, הוקם חדר שכלל 'כביש' עם מעבר חצייה, תמרורים ורמזורים. קבוצת ההתערבות כללה 11 ילדים בגילאי 4-6 שאובחנו עם ASD. באחת מקבוצות הביקורת היו 11 ילדים שאובחנו עם ASD הלומדים בגני תקשורת ובשניה 11 ילדים עם התפתחות תקינה. קבוצות הביקורת לא קיבלו התערבות. ההתערבות נערכה בגישה מחזורית. בדיקת יעילות ההתערבות נמדדה באמצעות שאלונים להורים ותצפיות על אופן חציית הכביש.
 
תוצאות: נמצא כי קיימת התנהגות מסתכנת בקבוצת המחקר ביחס לקבוצת הביקורת עם התפתחות תקינה (ללא הבדל מובהק). נראה כי קיים שיפור באופן חציית הכביש של קבוצת ההתערבות ביחס לעצמם.
 
מסקנות: לימוד בטיחות בדרכים באופן שיטתי וחזרתי מאפשר הפחתת התנהגות מסתכנת בסביבת הכביש. דרושה קבוצה גדולה יותר לבדיקת יעילות והכללה, יש לשקול התאמת ההתערבות על-פי רמת תפקוד כגון, קשב, קוגניציה ושפה.

 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD