העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 5 מערך השירותים ההתפתחותיי ... לים, פרויקטים וצרכים >> קול קורא למציאת פתרונות טיפוליים וחינוכיים לילדים מורכבים, המציגים קשיי התפתחות במספר תחומים , שאינם PDD

קול קורא למציאת פתרונות טיפוליים וחינוכיים לילדים מורכבים, המציגים קשיי התפתחות במספר תחומים , שאינם PDD

רחל פפר הדני - פסיכולוגית התפתחותית וראש תחום
ד"ר דורית שמואלי - נוירולוגית ומנהלת המכון
 
 
ברקע- התמודדות המכון באבחנה מבדלת ראשונית וחוזרת של ילדים עם קשיי התפתחות, המופנים הן ע"י המערכות החינוכיות והן ע"י ההורים, בשאלה לגבי קיומה של אבחנה ראשונית על הספקטרום האוטיסטי. 
 
אבחנה מבדלת של ASD הינה מורכבת מאחר וניתן להסביר את הסימפטומים ע"י גורמים התפתחותיים אחרים שאינם אוטיזם, כגון- רמה קוגניטיבית, הפרעה רגשית, הפרעה בקשב וויסות וכו'. ה- UP TO DATE מציין מספר אבחנות שיש לשלול בתהליך האבחנה המבדלת עם ASD- בינהן- - איחור התפתחותי כללי (GDD), הפרעה התפתחותית בשפה, לקות שמיעה, תסמונת LANDAW-KLEFFNER, הפרעות התקשרות והפרעות חרדה, כולל OCD. (1)
האתגר האבחנתי הגדול ב- ASD, נובע ממורכבות הסימפטומים ומהטווח הגדול בעוצמת ההופעה של הסימפטומים, הנדרשים לאבחנה בתוך הספקטרום (2).
 אחת הבעיות באבחנה מבדלת קשורה לקומורבידיות . ילד המציג קשיים ניכרים במספר תחומים- למשל- עיכוב שפתי, ADHD, קשיים בויסות חושי וחרדה, התמונה הקלינית יכולה להיראות כמו ASD (,43),  ולכן יחזור בשאלה של אבחנה מבדלת גם לאחר השמה והתחלת טיפול. 
בעיה נוספת היא הקושי של המסגרות בחינוך המיוחד להתמודד עם מורכבויות אלו, ולכן הילדים הללו חוזרים לאבחון בבקשה לתת אבחנה של ASD. הנימוק השכיח לבקשה – מסגרות החינוך המיוחד המטפלות בבעיות תקשורת, מתאימות יותר לילד זה. 
 
נציג שני מקרים בהם ילדים מורכבים שטופלו במכונינו והופנו לחינוך המיוחד, שאינם מתאימים לאבחנה ראשונית של ASD, ובכל זאת נשקלה בכובד ראש מתן אבחנה כזאת . מדובר כאמור בילדים מורכבים, המציגים תמונה אבחנתית מורכבת וסובלים מליקויים התפתחותיים במספר תחומים. 
 
נתייחס לפערים בסל הטיפולי הניתן כיום בשדה החינוכי והקליני לילדים עם ASD לעומת ילדים עם קשיים התפתחותיים אחרים. התופעה מסבירה מדוע אבחנה זו היא נחשקת – ילדים אלו זכאים לסל סיוע מהמדינה (דרך ביטוח לאומי, קופות החולים, משרד החינוך ושירותי מתי"א) הגדול פי כמה משירותים הניתנים לילדים עם עיכוב התפתחותי כללי. 
 
מטרת הצגת נושא זה לקרוא לשיתוף פעולה בין מסגרות החינוך, והחינוך המיוחד, כמו גם מסגרות טיפוליות- להקצאת משאבים הולמים לטיפול בילדים מורכבים , ללא צורך בתיוג המוטעה בתור ASD, על מנת שיקבלו טיפול הולם. 
 
 
References
 
1. Up To Date- Diagnosis of autism spectrum disorders, last updated May 9th, 2012.  (http://www.uptodate.com/contents/diagnosis-of-autism-spectrum-disorders?source=search_result&search=autism&selectedTitle=1%7E141) 
2. Huerta & Lord, Pediatric Clinics of North America, 59 (2012), 103-111.
Diagnostic Evaluation of Autism Spectrum Disorders. 
 
 
3. van Steensel FJ, Bogels SM, Wood JJ, J AUTISM Dev Disord. 2012, jun, 26.
     Autism Spectrum Traits in Children with Anxiety Disorders. 
 
4. Castro S, Pinto AI, Disabil Rehabil. 2012, jun 7. 
Identification of Core Functioning Features for Assessment and Intervention in Autism Spectrum Disorder. 
 
 
 
 


 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD