העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 6 קבוצה שבקבוצות >> הדרכת הורים קבוצתית כחלק מפרוטוקול התערבות בריפוי בעיסוק בילדים עם קשיים בוויסות חושי
הדרכת הורים קבוצתית כחלק מפרוטוקול התערבות בריפוי בעיסוקבילדים עם קשיים בוויסות חושי
 
 Sensory Modulation Disorder - SMD 

סבן סמדר - מרפאה בעיסוק מחוזית התפתחותית, נאוה רמון - מרפאה בעיסוק מנחת הקבוצה, תמר בן שושן, מרפאה בעיסוק מחקר יעילות הקבוצה
 
קופת חולים מאוחדת, המכון להתפתחות הילד בירושלים
בית הספר לריפוי בעיסוק של הדסה והאוניברסיטה העברית
 
הקדמה: קשיים בוויסות החושי משפיעים על השתתפות הילד בתחומים שונים כמו משחק, פנאי, לימוד, וחברה, ובפעילויות של טיפוח עצמי כמקלחת ולבוש. שיפור ההשתתפות מצופה להתרחש בחיי היום יום ולכן ההקשר הסביבתי, כלומר משפחתו והמסגרת החינוכית של הילד, הוא החלק העיקרי שאליו נתייחס בטיפול. הורים לילד עם ליקוי בויסות החושי (SMD), פעמים רבות אינם יודעים את המקור לקשיי ההתנהגות של ילדם, ותופסים אותה באופן שלילי. תפיסה מוטעית זו של ההורים, עלולה להוביל לציפיות לא מציאותיות מן הילד ולקשיי התמודדות רבים. כדי לקחת חלק פעיל ולהיות מעורבים בטיפול, על ההורים לקבל מידע על התופעה, על ביטוייה ההתנהגותיים ועל השפעותיה בחיי היום יום. עליהם לעבור תהליך של הבנה מחדש את צרכי הילד (Reframing). כמו כן, עליהם להבין את הייחודיות של מסגרת הטיפול והאבחון של ילד עם SMD. מתוך מחשבה זאת, מופעלת במכון להתפתחות הילד של קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים, מזה יותר מעשור, קבוצת הורים המיועדת לאוכלוסיה זאת. הסדנא הקבוצתית בנויה על פי מודלים אקולוגיים בריפוי בעיסוק, ה - Occupational Performance Coaching (Graham, Rodger & Ziviani, 2009, 2010)  והמודל האקולוגי של Dunn (2002), אשר רואים בהורים ובסביבה ערוץ לשינוי ואפשור התפתחותי. מחקרה של תמר בן שושן (2009) בדק את השפעת ההתערבות הקבוצתית ואת השפעת ה- Reframing, על יכולת ההתמודדות של אמהות לילדים עם SMD.
 
השיטה. במחקר השתתפו 44 אמהות לילדים בגילאי 3-9 עם ליקוי בויסות חושי. 24 אמהות השתתפו בהתערבות קבוצתית להורים, ונכללו בקבוצת הניסוי. 20 אמהות נוספות נכללו בקבוצת הביקורת, שטרם קיבלה התערבות.
 
תוצאות. ממצאי המחקר מראים כי בעקבות ההתערבות הקבוצתית, חל שיפור מובהק ביכולת ההתמודדות של האמהות עם קשיי ילדן.
 
מסקנות. ממצאי המחקר ממחישים כי התערבות בריפוי בעיסוק המכוונת לייעוץ והדרכת הורים, הינה ערוץ טיפולי, שבאמצעותו ניתן להשיג שינוי בתהליך ההתמודדות של הורים לילד עם SMD.
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD