העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 12 הורות ומשפחה לאור הנכות >> תיווך המשחק המשותף בין הילד עם עיכוב התפתחותי לאחיו הבריא
תיווך המשחק המשותף בין הילד עם עיכוב התפתחותי לאחיו הבריא
 
Mediated Joint Play between the developmentally delayed child and his/her typical sibling.
 
רבקה הלל, B.Ed Rivka Hillel 
זיוה שפירא, B.S מרפאה בעיסוק ומנהלת Ziva Schapiro, OTR
 
מרכז רקפת להתפתחות הילד רמת בית שמש

 
הקדמה: משחק הוא העיסוק העיקרי של כל ילד ומהווה גורם מקשר בינו לבין אחיו ומאפשר הבעה עצמית, בין הילד לסובבים אותו. המשחק גם תורם להתפתחות רגשית, חברתית, קוגניטיבית, שפתית ומוטורית של הילד וגורם להתנסויות בתחומים האלו.
 
גם הילד עם עיכוב התפתחותי משחק ומתפתח דרך המשחק, אך עם שינויים מסויימים. הקשר בין האחים הבריאים לאח עם עיכוב התפתחותי לא תמיד תקין מסיבות שונות. יש חוסר אמון ביכולתו של הילד המיוחד ולכן רמת הציפיות הינם מאד נמוכות. טווח הריכוז של הילדים המיוחדים קצר ומקשה גם על האחים הבריאים במשחק. במקרה ואין לילד המיוחד שפה, נוצר קצר בתקשורת, והמשחק המשותף ביניהם דורש עבודה.
 
בהתרחבות הקהילתית של המשחקייה של מרכז רקפת הוחלט להקים חוג משותף לילדים מיוחדים עם אחיהם הבוגרים הבריאים.
 
חומרים ושיטות:
 
נפתחו 2 קבוצות חד שבועיות ל10 מפגשים ועוד מפגש סיכום עם ההורים. בכל קבוצה השתתפו שלושה זוגות- ילד עם עיכוב התפתחותי ואח/אחות בוגרת תקינה. כל 2 מפגשים הוקדשו לנושא אחר בתחום במשחק כולל משחקי חשיבה, , דמיון, יצירה ומשחקי חצר 
 
תוצאות:  בכל מפגש שחקו ועל ידי התיווך נוצר אינטראקציה במשחק. היו זמנים של הנאת עשייה וצחוק שהילדים חוו ביחד. נתנו כלים ליצירת משחק, מכל סוגי המשחקים ולמדו איך לשחק בכל אחד מהם. במפגש הסיכום נעשה סקירה על תחומי המשחק, ממה נהנו ומה נתן להם המשחק המשותף ואיך זה עזר להם להכיר צדדים חדשים של האחים המיוחדים שלהם.
 
מסקנות: שאלות למחקר:
 
האם טווח הריכוז הוארך בעקבות המשחק המשותף?
האם בעקבות המשחק המשותף חל שינוי בקבלת השונה ואמון ביוכולתיו?
האם מספר הפניות בבית ליצירת תקשורת התרבה בעקבות המשחק המשותף?
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...



מוקסו מבדק ADHD