העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 7 אוטיזם 2 – מאפיינים ותפיסות >> "My CASE" - הערכת חוויה חושית של ילדים: תיקוף הכלי, ובדיקת דיווח עצמי של ילדים, לעומת דיווח הוריהם

"My CASE" - הערכת חוויה חושית של ילדים: תיקוף הכלי,  ובדיקת דיווח עצמי של ילדים, לעומת דיווח הוריה

    " My CASE"- Child’s Assessment of Sensory Experiences: validity of the tool, and examination of the differences between children’s and parents’ reports. 
 
מליחה מנסור נסראלה 
המכון להתפתחות הילד ע"ש ארווין גרין – ב"ח צרפתי –נצרת 
 
רקע: ליקוי בעיבוד חושי מתבטא בתפקוד לקוי ביכולת, ויסות וארגון דרגת, עוצמת ומהות התגובה לקלט חושי בצורה אדפטיבית (Wilbarger & Wilbarger, 1991; Dunn, 1997). 

באבחון של ילד עם ליקוי בעיבוד החושי משתמשים בכלי הערכה המבוססים על דיווח ההורה או המורה ולא על דיווח של הילד עצמו , למרות שהחוויה הסנסורית היא סובייקטיבית במהותה.  
 
Assessment for Sensory Experiences) ( Gal & Engel Yeger, 2006 )  My CASE( Child's
הינו כלי אבחוני המבוסס על דיווח עצמי של הילד ועל דיווח הורים כאחד . 
המחקר מורכב משלשה שלבים:  (1) תרגום והתאמה של  הכלי לשפה ותרבות הערבית.  (2) בדיקת התוקף המקביל של  My CASE  מול שאלון SSP  ובדיקת התוקף  המבחין של הכלי, (3) בדיקת ההבדלים בין דיווח הילדים לעומת דיווח ההורים בקבוצת ילדים הטיפוסיים ובקבוצת ילדים עם ליקויים חושיים.  

שיטה: במחקר השתתפו  61 ילדים דוברי ערבית בני 6-10 שנים, קבוצת הניסוי  כללה  30 ילדים עם אינטליגנציה תקינה אשר לומדים בבתי ספר רגילים  ובעלי קושי בעיבוד חושי, האבחנה שלהם אומתה ע"י שאלון הפרופיל הסנסורי המקוצר SSP  . קבוצת הביקורת כללה 31 ילדים טיפוסיים . כלי המחקר הינם My CASE  הכולל אבחון לילד ושאלון להורים,  ושאלון הפרופיל הסנסורי המקוצר .
 
תוצאות :  1) המצאות תוקף מקביל עם הפרופיל הסנסורי המקוצר בחלק מהסעיפים שבהם מוצגות אופניות חוש זהות. 2) המצאות תוקף מבחין בין ילדים עם קושי סנסורי לבין ילדים טיפוסיים .  3) המצאות  הבדל מובהק בין דיווח הילדים לעומת דיווח ההורים בציונים הסופיים של  My CASE , בקבוצת הניסוי ההורים דיווחו על פחות שונות חושית לעומת ילדיהם בכל אופניות החוש. בקבוצת הילדים הטיפוסיים נמצא כי אין הבדל משמעותי.  

מסקנות : ממצאי המחקר מדגישים : א) שיש כיוון  להשתמש באבחון My CASE  ככלי המבחין ביו ילדים עם שונות חושית לילדים טיפוסיים. ב) חשיבות שילוב דיווח הילד בתהליכי ההערכה וקביעת תוכנית הטיפול כגישת הלקוח במרכז. 

 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...