העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 11 הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות פתרונות להפרעה נפוצה >> Preschool ADHD –בפרספקטיבה של פסיכיאטריה של הגיל הרך- אבחון, אבחנה מבדלת, והתערבות מוקדמת

Preschool ADHD –בפרספקטיבה של פסיכיאטריה של הגיל הרך- אבחון, אבחנה מבדלת, והתערבות מוקדמת

Preschool ADHD –Psychiatric perspective On Evaluation, Differential Diagnosis, and Early Intervention 
 
ד"ר שלומית לוי, פסיכיאטרית ילדים ונוער Dr. Shlomit Levi, Child and Adolescent Psychiatrist
ד"ר טלי גב, פסיכולוגית קלינית Dr. Tali Gev, Clinical Psychologist
היחידה לגיל הרך, בי"ח הדסה עין כרם, ירושלים
 
ההרצאה עוסקת באיבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז בגילאי טרום בית ספר  תוך מתן דגש על ייחודה של הגישה ומתן הדגמות קליניות.  
 
ההבנה כי הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירוהתפתחותית, בעלת מרכיבים גנטיים וביולוגיים מצביעה בהכרח על קיומם של סימפטומים מוקדמים בגיל הרך. אנשי מקצוע רבים נמנעים ממתן אבחנה ברורה בגיל זה. רבים נוקטים בגישת "נחכה ונראה" ובכך ודוחים מתן טיפול מתאים עד לכניסה לבית הספר. מעבר לדחיית הטיפול, לאי מתן אבחנה ישנן גם השלכות רגשיות ומשפחתיות מרחיקות לכת. ביחידה לפסיכיאטריה של הגיל הרך איבחון פסיכופתולוגיה, בגיל המוקדם, הינו עיקרון יסוד טיפולי. עם זאת, ברור כי אבחון של הפרעות בכלל, והפרעות קשב, בפרט, מסובך, מאתגר, ודורש ידע ומיומנות קליניים. נדון בהמשכיות ההפרעה וסימפטומים מוקדמים על פי הספרות העדכנית וכן באבחנה מבדלת ובהפרעות קומורבידיות פסיכיאטריות נפוצות בגיל זה.
 יוצג המודל האבחוני של היחידה – ראיון קליני-התפתחותי מלא, תצפית קלינית על ילד ועל דיאדה הורה-ילד, בשילוב עם שימוש בשאלונים ואבחון ממוחשב. מודל זה מספק תמונה קלינית המאפשרת מתן אבחנה ברורה של ADHD, ואבחנה של הפרעות פסיכיאטריות קומורבידיות. גישה זו מאפשרת מתן אבחנה מבדלת במקרים בהם ישנם ADHD like symptoms. לצורך המחשה יובאו תאורי מקרה. 
בתום התהליך האבחוני מתגבשות המלצות טיפוליות עבור הילד ובני משפחתו. יוצגו הטיפולים השונים המוצעים ביחידה וההתוויה לבחירה בהם: טיפול תרופתי, טיפול דיאדי/פרטני בשילוב הדרכת הורים, וכן קבוצות הורים. יובאו וינייטות ממודלים שונים של טיפול. נדון בספרות מחקרית הדנה בטיפול תרופתי בגילאי טרום בית ספר, נציג את  Incredible Years Parent Training program, המודל הטיפולי עליו מתבססות קבוצות ההורים, את מבנה ותכני הקבוצות ונדון בתמיכה המחקרית לתכנית התערבות זו.  
 
 
 


Bookmark and Share



מוקסו מבדק ADHD