העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס "תחת קורת גג אחת" 2014 >> תקצירים ומצגות >> התערבות מוטורית בילדים עם שיתוק מוחי >> השוני בתפיסות של תנועה וניידות בקרב ילדים עם שיתוק מוחי וספינה ביפידה בין הורים, צוות חינוכי ופיזיותרפיסטים

השוני בתפיסות של תנועה וניידות בקרב ילדים עם

שיתוק מוחי וספינה ביפידה בין הורים, צוות חינוכי

ופיזיותרפיסטים


צופית זמורה, עטרה טרגין, רונית אבירם, צוות פיזיותרפיה גן מש"י

מטרת המחקר-
 
1. לבחון האם קיימים הבדלים בתפיסת דרגת התפקוד התנועתי כפי שמתבטא בדירוג ה GMFCS  בין הורים , צוות חינוכי ופיזיותרפיסטיות במרכז מש"י.
2. לבחון האם קיימים הבדלים בתפיסת דרגת הניידות כפי שמתבטא בדירוג הFMS  בין הורים, צוות חינוכי ופיזיותרפיסטיות במרכז מש"י.
3. במידה ונמצאו הבדלים- לבחון האם ישנם מאפיינים להבדלים אלו (גיל, אבחנה ודרגת פגיעה)
 
רקע-
דירוג הGMFCS  לקביעת דרגת התפקוד התנועתי לילדי CP נמצא בשימוש נרחב בעולם השיקום.
בבחינת הספרות המקצועית בנושא התאמה בתפיסות של דרגת התפקוד התנועתי ע"י ה  GMFCS 
ניתן לראות כי לעיתים ישנה התאמה טובה ולעיתים התאמה בינונית בין תפיסות של הורים, צוות חינוכי ופיזיותרפיסטיות. רצינו לבחון האם במסגרת שלנו ישנה התאמה דומה לזו שבספרות.
הFMS- הוא דירוג תיפקוד הניידות בסביבות שונות. ישנם מעט מחקרים שבדקו התאמה בתפיסות של הורים, צוות חינוכי ופיזיותרפיסטיות ובאלה שקיימים נמצאה התאמה חלקית בלבד.
להערכתנו, נקודות של חוסר התאמה בתפיסות מביא לדיון ומסייע בקבלת החלטות קליניות.
 
שיטות-
השתתפו במחקר כ-40 ילדים שלומדים בגן ובבי"ס מש"י.
כלי מדידה- GMFCS- נשלחו להורים שאלונים שמיועדים להורים שהוצאו מאתר האינטרנט  של canchild  ותורגמו ע"י צוות הפיזיותרפיה במש"י. התרגומים עברו תיקונים, נבדקו ותורגמו חזרה לאנגלית ע"מ  לדייק בתרגום.
FMS- הכנו שאלון בהתאם לדירוג זה, שבו נשאלים ההורים כיצד ילדם מתנייד בסביבות השונות. 
השאלונים חולקו לפיזיותרפיסטיות, לצוות החינוכי ולהורים ומולאו על ידם. במקרי הצורך ההורים קיבלו הבהרות והסברים. 
בוצע מבחן Kappa לבדיקת המתאמים השונים בין הורים- צוות חינוכי- פיזיותרפיסטים באופן דירוג הGMFCS, הFMS   לפי הסביבות השונות (5,50,500 מטר) ונבדק האם ישנם הבדלים בין קבוצות גיל שונות ואבחנות שונות
 
תוצאות-
בדירוג הGMFCS נמצא מתאם מצוין בין הצוות החינוכי לפיזיותרפיסטיות ומתאם טוב בין ההורים לפיזיותרפיסטיות שעולה עם הגיל של הילדים.
בדירוג הFMS במרחקים השונים- נמצא מתאם טוב עד מצוין בין הצוות החינוכי לפיזיותרפיסטיות
ומתאם בינוני עד טוב בין ההורים לפיזיותרפיסטיות שעולה עם הגיל של הילדים.
 
מסקנות-
 כמטפלים אנו מתמודדים כל העת עם המתח הקיים בין היכולת של הילד (capability) לבין ביצועיו בחיי היומיום (performance), שגם הם משתנים בהתאם לסביבות  הפיזיות השונות. ייתכן שהפיזיותרפיסטים והצוות החינוכי רואים את הילד כבעל יכולות וביצועים גבוהים יותר מכיוון שבסביבה החינוכית הילד נדרש לתפקוד גבוה יותר ואילו בבית הילד נדרש לתפקוד מוטורי נמוך יותר.  התוצאות שקיבלנו והדיון עם ההורים בנקודות מחלוקת מאפשרות לנו להתאים את הטיפול, ואת מטרות הטיפול באופן מדויק ונכון יותר לילד ולמשפחתו ולאפשר לו להיות שותף בחיי היומיום  ככל האפשר.
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...