העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס "תחת קורת גג אחת" 2014 >> תקצירים ומצגות >> על תקשורת וחברה >> קבוצה טיפולית לפיתוח מיומנויות חברתיות ושפתיות באמצעות מוסיקה לילדים ליקויי ראייה ועיוורים במעון שיקומי עופרים

קבוצה טיפולית לפיתוח מיומנויות חברתיות ושפתיות

באמצעות מוסיקה לילדים ליקויי ראייה ועיוורים במעון

שיקומי עופרים

יאסמין ח'טיב, אורלי אוליבן סליצקי, אימאן זועבי

מטרת המחקר-
מטרת ההצגה- *להציג מודל טיפולי לא שגרתי של מטפלת במוסיקה וקלינאית תקשורת
להציג יעילות הקבוצה דרך מדד לפני ואחרי התערבות
מטרות הקבוצה הטיפולית: עידוד אינטראקציה בין הילדים, עידוד כוונות תקשורתיות ורגשיות
חשיפת הילדים לכישורי שיח כמו: לקיחת תור בזמן שיחה/ נגינה והקשבה לאחר. 
שיפור התפיסה השמיעתית, פיתוח קולות דיבור ועיצוב דיבור, עבודה על וויסות תנועתי ורגשי ע"י התנסות בנגינה בעוצמות שונות
שיפור יכולת החיקוי, חיזוק הביטחון העצמי של הילדים
שיפור היכולות השפתיות במישורים השונים
הענקת חוויה חיובית מההשתייכות החברתית לקבוצת ילדים
 
רקע-
טיפול התפתחותי-שיקומי לילדים ליקויי ראייה ועיוורים בגיל הרך מסופק משנת 1976 עד היום ביחידת "עופרים". שירות זה מסופק לילדים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה כמו: ילדים אשר במשפחתם קיים ליקויי ראייה, פגים שסבלו ממצוקה נשימתית, תינוקות עם מומים נוספים כמו שיתוק מוחין או חירשות. 
ככל שהטיפול ההתפתחותי ושיקום הילדים מתחיל בגיל רך יותר, התוצאות יעילות יותר. בשנת החיים הראשונה של הילד, כל ליקוי ראייה הפוגע בקשר עם הסביבה או באיכות המניפולציה של חפצים והמשחק מצדיק תחילת טיפול.
ההשתתפות בקבוצה טיפולית מאפשרת תחושת זהות ושיווין, רכישת מיומנויות חברתיות, למידה בין אישית, פתרון בעיות והערכה עצמית דרך ההשתקפות אצל המשתתפים האחרים. הקבוצה הטיפולית היא גם מקום להתמודד באופן מעמיק עם העולם הבינאישי והתוך רגשי של כל ילד. 
לאור זאת נערכים בתוך מעון "עופרים" טיפולים התפתחותיים וקבוצות טיפוליות שונות, כשאחת מהקבוצות הייחודיות הינה קבוצה משולבת של מוסיקה, משחק, שפה ותקשורת. בהרצאתנו נציג את התהליך שהתרחש בקבוצה בה השתתפו 8 ילדים ליקויי ראייה ועיוורים סביב גיל 24-36 חודשים. הקבוצה הונחתה על ידי תרפיסטית במוסיקה וקלינאית תקשורת, בנוכחות סייעת מהמעון ולוותה על ידי עובדת סוציאלית ותועדה דרך צילום ווידיאו. 
בקבוצה הושם דגש על משחק, מתוך חשיבותו להתפתחות רגשית, חברתית קוגניטיבית, תקשורתית, שפתית ומוטורית ולאור הקושי של ילדים עם לקות ראייה ועיוורון לרכוש ולפתח מיומנויות משחק. 
מוסיקה נחשבת למשחק המפעיל את כל החושים והינה משמעותית לילדי המעון בשל הפיצוי על לקות הראייה דרך שאר החושים. מוסיקה הינה חוויה קצבית ומהנה, היא מאפשרת שמירה על קשב לאורך זמן.
 
שיטות-
שיטת מדידת יעילות: מבחני שפה שנערכו לפני ואחרי התערבות. 
כלי טיפול: בתוך הקבוצה השתמשנו במגוון כלים טיפוליים מעולם המוסיקה ומעולם השפה והתקשורת כשהדגש הינו על הקניית חוויה לילדי הקבוצה שדרכה יוכלו לרכוש שפה, מיומנויות תקשורת, הקשבה, מיומנויות חברתיות ועוד
 
תוצאות-
המדד ליעילות תוכנית ההתערבות  הינם מבחני שפה שבדקו את הרמה השפתית של הילדים לפני ואחרי ההתערבות (טיפול קבוצתי). תפקוד משתתפי הקבוצה לפני ההתערבות נע סביב (ס"ת= 2-) מתחת לנורמה, כשתפקודם אחרי ההתערבות נע סביב (ס"ת= 0.5-). 
מבחינת תפקוד, יכולנו לראות שלקראת סוף הקבוצה שנמשכה שנה שלמה, קבוצה מתגבשת אשר חל בה שינוי במישורים השונים: חברתיים, קוגניטיביים, שפתיים ותקשורתיים. הקבוצה עזרה לכל ילד/ה להתחיל לגלות את עצמו בתוך הקבוצה, את יוזמותיו ואת מיקומו. תוך שמירה על "הביחד" ללא ויתור על ה"לחוד". 
 
מסקנות-
 ייחודיות הטיפול במסגרת קבוצה זו הוא ההשתלבות בקבוצה, ההנאה, החוויה והביחד. היכולת להתנהל ולספק מענה לצרכי הילדים הינה מטרת הטיפול העיקרית שממנה יכולנו לראות את היכולת של הילדים להשתלב בסביבות השונות: סביבת השהייה במעון, סביבת החצר והטיפוליים הפרטניים. 
השיפור שיכולנו לראות דרך סטיות התקן של הילדים הוכיחו את חשיבות התערבות זו.
מטרתנו בהרצאה לשתף בידע ובניסיון הטיפולי המוצלח שעברנו עם ובקבוצה.  
מגבלות: אין קבוצת ביקורת ולכן התוצאות לא בעלות תוקף מספק אך זה מודל שבדק את היעילות לפני ואחרי התערבות. 
*רשימת הרפרנסים נמצאת אצל המציגות
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...