העמותה הישראלית להתפתחות הילד ושיקומו




הצטרפו אלינו!

        

 

דף הבית >> ארכיון כנסים >> כנס העמותה להתפתחות הילד2012 >> תקצירים ומצגות מכנס העמותה 2012 >> מושב 7 אוטיזם 2 – מאפיינים ותפיסות >> תפיסות אנשי מקצוע את השימוש בתקשורת תומכת וחליפית במרכז טיפולי לילדים עם הפרעה התפתחותית על רצף האוטיזם

תפיסות אנשי מקצוע את השימוש בתקשורת תומכת וחליפית במרכז טיפולי לילדים עם הפרעה התפתחותית על רצף האוטיזם

 
 THERAPISTS' PERCEPTIONS REGARDING THE USE OF AUGMENTATIVE AND  ALTERNATIVE COMMUNICATION IN A CENTER FOR CHILDREN WITH DEVELOPMENTAL DISABILITIES ON THE AUTISM SPECTRUM
 
 
נעמי עדס, ליאת פצ'קובסקי וטל לבל
 
Naomi Adas, Liat Pachkovsky & Tal Lebel
 
החוג להפרעות בתקשורת, אוניברסיטת חיפה, הר הכרמל



 
הקדמה: הפרעה התפתחותית על רצף האוטיזם ASD) Autistic Spectrum Disorder) הינה לקות נרחבת המתאפיינת בקשיים בתקשורת, שפה והתנהגות. ילדים עם אבחנה שלASD  זקוקים לתכנית טיפולית שמתבצעת ע"י אנשי מקצוע מתחומים שונים: קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פסיכולוגים ומטפלים נוספים מהתחום הרגשי, אשר עובדים באופן אינטגרטיבי. אחת מגישות הטיפול העומדות לרשות המטפלים הנה תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח). גישת תת"ח מסייעת לילדים עם ASD במגוון נושאים: מתן אמצעים תומכים בתקשורת הדדית ופונקציונאלית, קידום הבנה והבעה שפה, תמיכה ברצפים ובתהליכים וסיוע בהבנת סיטואציות חברתיות Mirenda & Brown, 2008)). קלינאי התקשורת מובילים את השימוש בתת"ח והנם היחידים מבין בעלי המקצועות הטיפוליים שמקבלים הכשרה בתחום זה במהלך לימודיהם (ASHA, 2005). 
המחקר הנוכחי עוסק בתפיסות של אנשי מקצוע מהתחומים השונים באשר לשימוש בתת"ח במרכז טיפולי גדול לילדים עם ASD. מטרת המחקר הנה להבין את משמעות השימוש בתת"ח בעבודה עם ילדים עם ASD בעיניהם של מטפלים שאינם קלינאי תקשורת. המחקר בוחן את תפיסות המטפלים לגבי יתרונות וחסרונות תת"ח וכן בנוגע לגורמים מעודדים ו/או מגבילים את השימוש בה. המחקר מתייחס גם להצעות אנשי מקצוע באשר ליישום והטמעת תת"ח. 
חומרים ושיטות: המחקר התנהל ברוח הגישה האיכותנית באמצעות קבוצת מיקוד שכללה שישה משתתפים והונחתה ע"י שתי מנחות. המשתתפים הנם אנשים ממגוון מקצועות טיפוליים (ריפוי בעיסוק, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ותרפיה בתנועה) ואשר עובדים בצוותים שונים במרכז הטיפולי לילדים עם ASD. 
תוצאות ומסקנות: ממצאי המחקר שיוצגו במהלך ההרצאה נותחו עפ"י שיטת שלבים לניתוח קבוצות מיקוד (Vaughn, Schumm & Sinagub, 1996). למחקר חשיבות קלינית לשם בניית התערבויות טיפוליות מוצלחות ואיכותיות במסגרות בהן עובד צוות רב-מקצועי עם ילדים עם צרכים תקשורתיים מורכבים שנדרשים לתת"ח. 
 


 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...